söndag 13 september 2009

Två (tre) svenska webbserier

Blev via e-brev uppmanad att spana in en ny svensk webbserie, Kisenja, som jag inte hört talas om tidigare. Så jag spanade in den. Jag har svårt för att engagera mig i längre webbserier. Jag följer ingen. Serien är dock hyggligt tecknad och det verkar vara ett ambitiöst projekt på engelska. En blandning av mode och serier där jag antar att serierna ska sälja modet och skapa någon form av community. Men jag kan ha fel, jag har inte riktigt förstått vad det handlar om, ungefär som community och andra påhitt inte riktigt når fram till mig som ung gubbe. Jag ska iaf följa projektet för det är något nytt.
Mikael Bergkvist som jag inte kan komma ihåg att jar hört talas om tidigare postade ett inlägg på Serieforum med hänvisning till sitt projekt, en blockbusterfilm i serieformat. License to kill heter serien och hittills är 115 sidor utlagda. Språket är engelska. En kille som blivit osårbar ska stoppa ett gäng vita rasister som vill utplåna större delen av jordens befolkning. Jag har inte lyckats kopiera någon bild men det hela är tecknat i en konventionell stil som känns väldigt 70- å 80-tal mainstream USA. När andan faller på ska jag läsa den.

I likhet med What Birds Know som det skrivits om i Bubblan är serierna på engelska vilket är naturligt även om jag föredrar vårt vackra språk.  Det är iaf skönt att det finns de som vågar satsa på annat än politiska serier/självbiografier/humorstrippar i detta avlånga land. Tyvärr är förlagen med några undantag fega när det gäller det. Det måste finnas serieskapare som vill skapa mer kommersiella serier istället för navelskådande.

2 kommentarer:

Pelle sa...

Tyvärr så är det en smärre pärs att läsa serier på nätet. Särskilt om man sitter med en 12" laptop så blir det jävulskt jobbigt.

Varför inte även släppa dom i cbr-format? Mycket bekvämare om man ska sitta och läsa på datorn.

Rikard sa...

CBR?

Jag orkar sällan läsa serier på nätet, framförallt inte längre serier. Jag föredrar verkligen ett album.