torsdag 28 augusti 2008

Ända hit av Sofia Olsson


Ända hit är Sofia Olssons debutverk och utkom på Komika 2007. Sofia Olsson har gjort ett seriereportage om fem kvinnor som kommit till Sverige av olika anledningar och de får berätta sin historia och hur det nya livet i Sverige har blivit.

När jag först läste om serien ringde varningsklockorna: Nej, landet PK har slagit till igen! (Sverige måste vara det land i världen som är månast om att allt ska vara politiskt korrekt och den mallen är det oerhört viktigt att följa annars blir man idiotförklarad) Så här trodde att tankegången inför serien hade varit: Svensk tjej inser att oj jag känner inga invandrare, gud var pinsamt, det är ju inte så PK, det är lika illa som att inte känna några homosexuella! Det bara måste jag göra något åt.

Tack och lov kom alla mina fördomar på skam och jag fick dels en trevlig läsupplevelse dels skämmas lite över slöheten att generalisera. Det som Sofia Olsson gör så bra i serien är att hon låter kvinnorna ta plats och berätta sin historia, hon ställer lite försynt sina frågor men tar i övrigt ingen egentlig plats trots att hon figurerar i sin egen serie. Hon blir en bifigur till seriens verkliga huvudrollsinnehavare och det är precis så en intervju ska vara. Det framgår likaså tydligt att hon har gjort serien helt enkelt för att hon är nyfiken och vill förstå något hon inte vet något om, nämligen att komma till ett helt nytt land antingen av fri vilja eller för att man var tvungen. Det intrycket som det floskliga förordet ger stämmer tack och lov inte. Sofia Olssons teckningsstil skulle jag beskriva som enkel och avskalad och när jag först bläddrade igenom var den inte så inbjudande men den fungerar bra i serien och hon lyckas bra med att förmedla känslorna under intervjuerna. Sofia Olssons Ända hit är ett mycket bra seriereportage som jag varmt kan rekommendera.

Inga kommentarer: