lördag 30 augusti 2008

Peter Bergting & Jens Lapidus gör serie tillsammans

En annan nyhet som är lite äldre (jag arbetade först med en mer omfattande webbsida om serier men tröttnade och började blogga istället och därför blir det lite skåpmat ibland) är att Jens Lapidus avslöjade att han ska skriva manus till en kriminalserie som Peter Bergting ska teckna när han var sommarpratare. Enligt Jens Lapidus ska det bli en kriminalhistoria i Stockholms-miljö som ska vara mörk och rå och våldsam liksom hans böcker. Jag läste först om detta på bloggen Om oliver kan vara trötta?

Det här låter riktigt bra. Jag tycker att serieutgivningen i Sverige kan kännas lite enahanda och med en grov generalisering skulle jag vilja dela in den i nostalgi, alternativserier och strippserier. Ibland hittar även andra serier hit genom Komika och Albumförlaget men i mitt tycke inte tillräckligt ofta. Att en av Sveriges just nu mest omtalade författare, Jens Lapidus, och den ende svensk som fått en egen serietidning publicerad i USA ska göra en serie tillsammans är mer än jag hade vågat hoppas på och jag ser verkligen fram emot resultatet. Jag hoppas att det blir mycket medieuppmärksamhet och att fler får upp ögonen för att serier är mer än Rocky, Kalle Anka och Bamse.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bergting är inte den enda som fått en egen tidning i USA - Max Andersson hade en egen tidning på Fantagraphics ett tag.

Rikard sa...

Coolt, det kände jag inte till. Har inte läst något av Max Andersson än men får ta tag i det snart och läsa Bosnian Flat Dog.