lördag 1 augusti 2009

Försäljningen av serier i USA senaste kvartalet + Sverige enligt AdLibris

Bakom den extremt upphetsande rubriken döljer sig faktiskt lite intressant info. ICV2 har sammanställt en lista över de mest sålda titlarna inom olika genrer under andra kvartalet 2009. Den totala försäljningen av serier minskade enligt Nielsen Book Scan med åtta procent men minskningen kan ha varit mindre eftersom man inte räknat med "graphic novels" som placerats i barn- och ungdomsavdelningar i bokhandlar. Watchmen sålde riktigt bra pga filmen givetvis och även släppet av flera volymer av Naruto hjälpte till att hålla försäljningen uppe. ICV2 har delat in försäljningen i flera katergorier. Jag tycker att de intressantaste är Top 10 Genre Porperties och Top 10 Fiction and Teality Porperties. Det hade varit kul om de redovisat en uppskattning av försäljningen men det hade kanske blivit väl mycket av en chansning (ICV2 har iofs en månatlig redovisning av detta men det omfattar inte alla försäljningskanaler).

Vad som menas med "Genre" vet jag inte riktigt men sättet de redovisar topp-tio listan på gör att jag antar att det är alla album inom en viss serie oavsett om det är tpb, omnibusar eller vad de nu kallas. Topp 10:
1 The Walking Dead, Image
2 League of Extraordinary Gentlemen, Top Shelf
3 Star Wars, Dark Horse
4 Y: The Last Man, Vertigo
5 Buffy the Vampire Slayer, Dark Horse
6 Fables, Vertigo
7 Star Trek, IDW
8 Sandman, Vertigo
9 Dark Tower, Marvel
10 The Stand, Marvel

Här undrar jag lite om det är alla volymer av The League som räknats in eller om det bara är den senaste som getts ut av Top Shelf, de andra har ju publicerats av DC. Jag har börjat läsa The Walking Dead nu men förutom den är just The League den enda titel på listan som intresserar mig även om The Stand kanske skulle vara något. Nummer nio, The Dark Tower är f.ö. den enda titel som publiceras på svenska och den ges ut av Egmont. Av det utdrag som publicerades i en Fantomen för ett tag sedan verkar serien inte vara någon höjdare.

Ficition and Reality verkar vara en säregen blandning av olika serier.
1 Scott Pilgrim, Oni Press
2 Fun Home, Houghton Mifflin
3 From Hell, Top Shelf
4 American Born Chinese, First Second
5 What It Is, Drawn & Quarterly
6 A People's History of the American Empire, MacMillan
7 Black Hole, Random House
8 The Beats: A Graphic History, Hill and Wang
9 The Photographer, First Second
10 The United States Constitution, Hill and Wang

Intressant här är att tre av titlarna, nummer 2, 6 och 7 ges ut av tre bokförlagsjättar. Fun Home kommer att ges ut av Galago framöver under titeln Husfrid och Black Hole har getts ut av Schibsted. Nummer sex och tio antar jag är läroböcker i serieformat. Jag antar även (nej, jag är inte nationalekonom) att serierna i den här kategorin inte tillhör storsäljarna.

Det hade varit kul att se iaf en årslista över föräljningen av svenska serier. Men vem som skulle sammanställa en sådan och hur vet jag inte. Jag vet inte om Svensk bokhandel har möjlighet till det. I så fall är det ju viktigt att man inkluderar alla typer av serier och utgåvor. Det närmaste man kommer nu är väl AdLibris försäljningslistor eftersom de är störst. De har fem olika listor där serier förekommer så det är svårt att få ett grepp om vad som säljer bäst.
Serier & grafiska romaner
Tecknade serier & seriestrippar Fakta
Tecknade serier & seriestrippar
Tecknat & manga Kapitelböcker
Teckningskonst: humorteckningar och tecknade serier

Inga kommentarer: