fredag 28 augusti 2009

Fünfzehn

Min erbarmligt dåliga tyska är en av mina kulturella sorger. Jag tänker alltid ta tag i det och bli bättre men jag blir aldrig färdig. Iaf har jag blivit utmanad av Butter tar ordet att sätta samman en lista på femton minuter. "Fifteen books that you've read that will always stick with you" "First fifteen you can recall in no more than 15 minutes."

Den gyllene kedjan av Olov Svedelid
Det bästa svenska äventyret
Onkel Toms stuga av Harriet Beacher Stowe
Starkaste barndomsminnet
Animal Farm av George Orwell
Totalitarianismen i djurform
Maus av Art Spiegelman
Bästa serien
Mio, min Mio av Astrid Lindgren
Ensamhet
1984 av George Orwell
Ofrihet
Maffia av Tomas Lappalainen
Ingen respekt för lagen
Brev från nollpunkten av Peter Englund
Människans inneboende ondska
The Walking Dead av Robert Kirkman
Människor i extrem situation reagerar
Riddarna kring Dannys bord av John Steinbeck
Ordens mästare
Kung Leopolds vålnad av Adam Hochschild
Rasismens fula ansikte
Black Hole av Charles Burns
Utanförskap och ångest
Alkemisten av Paulo Coelho
Sämsta skiten jag läst
Tysk höst av Stig Dagerman
Krigets följder
Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marques
Magisk realism

Jag skickar utmaningen vidare till Simon säger och Självgod och bitter. För att återknyta till min tyska som en gång var okej hade jag gärna stoltserat med något av Hesse, Böll eller Seghers på tyska men de har inte lämnat några djupare spår.

6 kommentarer:

Petter sa...

Sämsta boken bär man förvisso också med sej.
Riddarna kring Dannys bord är en höjdarbok.

Rikard sa...

Alla listor har påmint mig om alla böcker jag vill läsa. Jag som inte ens hinner med alla serier jag vill läsa. Soldaten Svejk ska jag dock försöka avsätta tid för.

Olle J. sa...

nu har jag hunnit med att avverka min uppgift. Otto Dix-bilden med inspiration från Brev från Nollpunkten givetvis. En bok som verkligen är bra, har du läst Peter Englunds nya bok om första världskriget?

Ja, Soldaten Svejk står med på min lista.

Håkan / Wakuran sa...

Kanske onödig kommentar, men det är väl t.o.m. Svejk som motiv på Kropotkins avatar? Aldrig läst, men sett som teater för en himla massa år sen.

Romaner blir alltid ett jätteprojekt för mig, men jag skulle åtminstone vilja läsa mer novellsamlingar av typ Hemingway, Poe, Lovecraft etc. Jag ska iallafall läsa Camus L'étranger nästa år, då det är obligatorisk läsning på min franskakurs.

Rikard sa...

K: Jag har inte läst Englunds nya men den verkar intressant.

W: Romaner känns som ett för stort projekt för mig också just nu tyvärr. Tiden räcker inte till och jag läser så långsamt.

Anonym sa...

Jag blev uppmanad att göra det här förra veckan så jag har redan fått ur mig en lista, men den hamnade på min Facebook (jo, jag vet, brrr, men det var där jag blev tillfrågad...) istället för på Simon Säger. Så:

http://www.facebook.com/note.php?note_id=134529957593&ref=mf

Det blev de 15 som jag först kom att tänka på när jag tänkte "Böcker!". Enda jag kan säga såhär när jag tänkt lite mer är att det nog skulle kunnat vara typ 10 Heinlein-böcker med, med tanke på hur många ggr jag läste (och läser) om dem... Inte för att han är världens bästa författare, långt därifrån, men de präglade mig nog rätt mycket ;-)