fredag 14 augusti 2009

Intressant artikel om serier i Fokus

Via Sekventiellt som jag har i blogglistan hittade jag en intressant artikel om serier i Fokus, en tidning som utkommer en gång i veckan a la Newsweek. Artikeln handlar en hel del om sommarens succé Gängkrig 145 som sålt i 26 000 ex. Både Lapidus och Bergting intervjuas och det intressantaste är att Bergting säger att han vet att "det finns flera projekt på gång, jag känner till ett par tre stycken, mer än så kan jag inte säga. Mycket är på nivån: »fan, vi drar i gång något". Minst sagt intressant och jag blir sådär toknyfiken som bara lovande rykten kan göra mig, vilka är inblandade och vad ska serierna handla om? Välkända namn ska det tydligen vara. I artikeln står även att Brombergs ska ge ut Maus på nytt på grund av stor efterfrågan. Synnerligen välkommet enligt mig, Maus är den bästa serie jag läst och borde givetvis alltid finnas tillgänglig. Brombergs ger ut den i samma utgåva som 1996, dvs samlad i häftat format. Fokus artikel är rätt bra faktiskt och förhoppningsvis ger sig några av de större förlagen in på seriescenen framöver. Det tror jag faktiskt att alla skulle tjäna på.

Inga kommentarer: