söndag 3 maj 2009

Svenska serier jag ser fram emot 2010

Kolik förlag har två intresssanta utgivningar på g 2010. Jo, det är långt fram. Lina Neidestam som är mest känd för Zelda tecknar på andra delen i förlagets Femisex-serie, Maran. Jag gillar Neidestams stil och jag tror att det kan bli en kul feministisk sexserie på temat folktro. På bloggen om arbetet finns mer info för den som blev nyfiken. Där finns dessutom en längre intervju om sex i serier för den som är intresserad och Neidestams roliga serie Min misslyckade karriär som lesbisk.

En av de drivande bakom förlaget är Fabian Göransson som även är serieskapare. Jag gillade inte hans Gaskriget alls, förenklad vänsterpropaganda och teckningarna var stundtals kassa. Teckningarna till hans kommande serie Inferno, efter en roman av August Strindberg, ser dock riktigt bra ut. Dessutom är bloggen intressant att följa även om uppdateringarna inte verkar ske så ofta. För mig som inte kan någonting om serietecknande är det intressant att läsa hans funderingar kring seriens uppbyggnad. Av det jag läst av bloggen så tror jag att Göranssons Inferno kommer att bli en av de bästa serierna 2010 då den ska ges ut.

Jakob Nilsson som fått mycket uppmärksamhet för sin debut Roparen efter en roman av Stieg Trenter har gett sig på ytterligare en Trenter-roman nämligen Färjkarlen. Berättelsen utspelar sig i Sthlm och Gbg 1961 och ska innehålla kidnappningar, biljakter och nattliga dyk efter skatter. Jag tror att Nilssons nästa serie blir bättre än Roparen eftersom han säkerligen lärt sig en hel del av hantverket under arbetet med Roparen och drar nytta av detta. Serien beräknas ges ut hösten 2010.

I samband med att Kim W Andersson signerade mitt ex av Love Hurts på spx09 så frågade jag Ola Skogäng som satt bredvid när nästa del av Theos ockulta kuriositeter ska ges ut och fick svaret i början av nästa år. Hade jag varit mer på hugget hade jag givetvis frågat om handlingen men ja, jag var inte på hugget. Men iaf i början av 2010 dyker förhopnningsvis del två upp.

2010 kan alltså bli ett riktigt bra år. Har någon andra tips på intressanta serier som är att vänta framöver?

Inga kommentarer: