tisdag 12 maj 2009

Snabba cash av Jens Lapidus

En katt bland hermelinerna? Nej, lugn, det här kommer inte att bli en bokblogg. Då skulle den typ aldrig uppdateras. Det här var den tredje boken jag läst det senaste året. Vilket jag är nöjd med. Snabba cash har legat i hyllan ett tag och jag tog och läste den berodde enbart på att Gängkrig 145 som Jens Lapidus gör med Peter Bergting släpps i slutet av maj. Jag har skrivit om projektet tidigare och det ska bli kul att snart få ta del av resultatet. Nåväl, Snabba cash är en riktigt spännande bok. Jag gillar verkligen Lapidus korthuggna språk. En av mina käpphästar här på bloggen är att jag har svårt att gilla en serie om jag inte känner någon sympati med någon av karaktärerna. Det stämmer dock inte in på Snabba cash. Jag har svårt att uppbåda någon större sympati för huvudpersonerna Mrado, JW och Jorge. Alla har iofs sympatiska drag men är i grunden osympatiska, speciellt krigsförbrytaren Mrado. Jag förstod rätt tidigt i boken hur saker och ting hängde ihop men det var ändå spännande hela vägen till finalen och det var just det som höll intresset vid liv. Jag tror att Lapidus korthuggna språk kommer att passa ypperligt till serieformatet. Tror att Bergting sagt just det i någon intervju. Att Bergting är en av Sveriges bästa tecknare bör innebära succé och att även många som vanligtvis inte läser serier får upp ögonen för den nionde konstformen.

SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER

I slutet verkar det som att JW:s syster Camilla definitivt är död men de första meningarna i boken får mig att undra. Sitt hon på någon serbbordell någonstans och lever enbart för hämnden? Jag gillade trots allt J-boy bäst, en riktig lirare. Morden på hallicken och bordelmamman var grisiga men så var deras jobb också grisigt. Att han klarade sig var rätt kul. Det var synd att inte alla tre serberna strök med, två krigsförbrytare och en våldtäktsman. Det hade jag gillat om de gjort. Hur man som JW kan vilja hänga med kotlettfrillor och gå till sådana extremer för det är extremt tragiskt, det var rätt klart från början att det skulle skita sig rejält. Jag undrar om det var skottet mot Nenad som gjorde att ingen misstänkte honom för att ha tjallat, annars borde han varit död. Är det JW och Jorge som skramlat ihop 300 000 för att knäppa Mrado som en hämnd för bl.a. Fahdis död eller är det Radovan som satt pris på Mrados huvud? Jag vill ha en fortsättning på historien om typ tio år. Vad gör de då?

2 kommentarer:

bergting sa...

Äsch då *rodnar klädsamt*...

Anonym sa...

Jag undrar också över de där 300 000 kronorna och Mrado - vem betalar - och lyckas nån knäppa honom och bli betald? :)

Vill veta!

Tycker att Aldrig Fucka Upp borde ha handlat om JW, Mrado o Jorge istället för nå himla Mahmud, Niklas och Thomas.
Dååååligt.