söndag 31 maj 2009

Rhodos

Den senaste veckan har jag spenderat med att bada och äta på Rhodos. En vecka utan vare sig tv eller internet. Så länge har jag nog inte varit utan internet de senaste tio åren. Det har faktiskt gått utmärkt och varit rätt skönt liksom resan i övrigt. Det här innebär att jag för den senaste veckan fuskbloggat dvs skrivit inlägg som sedan publicerats under min frånvaro från nätet. Allt för att den trogne besökaren inte ska ha surfat hit i onödan. Unden vistelsen på Rhodos så imponerades jag av den medeltida fästningen som Johanniterriddarna lät uppföra på 1300-talet. Den är massiv i ordets rätta bemärkelse. Just här finns seriekopplingen till Rhodos. En seriehjälte som haft en del med både Rhodos (nja) och Johanitterriddarna att göra är den förste Fantomen och även den andre Fantomen. Allt skildrat i tre klassiska äventyr. Alla tre skrevs av Norman Worker och tecknades Kari Leppänen. I Skatten från Rhodos ska Fantomen rentvå en död kusin som felaktigt utpekats som förrädare när ett uppdrag att återföra Johanniterriddarnas skatt från Rhodos till deras nya högkvarter på Malta misslyckats. Det är under detta äventyr som han först kallas för Fantomen. Han dubbas också till riddare. Fantomen är aldrig på ön Rhodos som turkarna invaderade 1522 utan någonstans längs Barbarkusten dvs Nordafrika. De två andra äventyren utspelar sig ett antal år senare när sonen till den riddare som egentligen var förrädaren vill hämnas sin far och gillrar en fälla för den förste Fantomen. Han fritas av den andre Fantomen och deltar sedan i försvaret av Malta under det turkiska invasionsförsöket 1565. Den första delen heter Duellen i Venedig och den andra delen Striden på Malta. Striden på Malta är f.ö. ett av mina absoluta favvo-äventyr med Fantomen. Ett suveränt äventyr. På eminenta Seriewikin står när äventyren publicerats. Kan du få tag i Fantomen-krönika 1 så lägg pengarna på den, där finns flera riktigt bra äventyr med den förste Fantomen. Vill du lägga betydligt mindre pengar så är inte lösnumren svåra att få tag i.

2 kommentarer:

Olle J. sa...

När jag såg bilden tänkte jag direkt på Fantomen (givetvis styrt eftersom jag visste vilken blogg jag var på). Tyckte nästan alltid bättre om Fantomen-äventyr som utspelade sig i det förgångna och äventyren med Johanniter-ordern var ju riktiga höjdare.

Var för övrigt precis också på de södra breddgraderna - Malmö alltså. Soligt och fint. Öl på Debaser. Nya arenan var rätt fin (även om den utifrån ser ut som ett Jättemyrorrymdskepp från 1960-talet). Vet dock inte om de var värt den höga prislappen (3 ggr mer än nya gamla ullevi) och det var lite roligt att det inte gick att betala med kort på Swedbank arena...

Rikard sa...

Tyvärr verkar inte pågarna ha gjort den nya arenan till en ointaglig borg ;)