tisdag 2 juni 2009

Järnvagnen av Jason efter Stein Riverton

Norrmannen Jason är en av de mest framgångsrika nordiska tecknarna sett till de senaste åren. Hans serier har getts ut i både USA och Frankrike. I Sverige har Optimal gett ut flera av hans serier men sedan förlaget drog ned på utgivningstakten har de senaste albumen inte kommit på svenska. Det första albumet jag läste var just Järnvagnen som gavs ut 2002 och fortfarande finns att beställa. Jason använder sig av antropomorfa (figuererna ser ut som djur men rör sig och agerar som människor) figurer i sina serier. Järnvagnen är det album jag gillar bäst av de jag läst. Delvis är det för att den är mer konventionell i sin uppbyggnad, mycket tack vare att den bygger på en deckare. Att den är mer lättillgänglig är ingen nackdel. Jason är en mycket skicklig tecknare och trots att figurernas ögon bara består av två tomma hål lyckas han väldigt väl med att förmedla deras känslor. Färgsättningen som består av brunt, vitt och svart bidrar på ett formidabelt sätt till att bygga upp stämningen i albumet, Jason lyckas också skapa en spänning och ovisshet som genomsyrar albumet, allt ackompanjerat av en spöklik stämning och huvudpersonens våndor. Jag har inte läst boken men jag har svårt att tänka mig att man skulle kunna göra en så mycket bättre överföring än den som Jason har gjort. En sällsynt lyckad överföring från bok till serie. Å framförallt en suverän serie som bör läsas för Jason har förmågan att lyfta den nionde konstarten till höjder som inte många förmår.

2 kommentarer:

Håkan / Wakuran sa...

Jag var på signering med Jason på Oslo Comics Expo nyligen och köpte norska upplagan av "Low Moon", som jag fick signerad med en fransk hund.

Den ser fin ut, men har inte hunnit läsa ordentligt än. Hoppas den är bra.
Nya serier är annars, som allt annat, rätt dyrt i Norge om man inte har en ordentlig inkomst. (Killen före mig verkade ha det däremot, då han köpte tre ex på en gång för att kunna ge i present.)

Rikard sa...

Nu blev jag avis. Kan inte Optimal ge ut fler album och bjuda in honom till spx?