tisdag 9 juni 2009

Alan Moore´s Writing for Comics

Då jag umgås med idén att skriva ett seriemanus tyckte jag att en bra början kunde vara att läsa en bok om just seriemanus. När jag skummade vad som fanns tillgängligt så hittade jag Alan Moore´s Writing for Comics och eftersom Alan Moore är en av de mest hyllade manusförfattarna så var den ett givet köp. Det var väl för snart två år sedan. Sedan dess har jag bara läst serier och endast då och då funderat kring idéer till manus. Eftersom jag för närvarande är rätt less på jobbet och gillar att dagdrömma så tyckte jag det var dags att försöka förverkliga dagdrömmen, som iofs är lite orealistisk men å andra sidan är det ju en dröm ;) Därför tog jag med mig boken eller snarare häftet på 45 s. till riddarön Rhodos där jag lite då och då läste den liggandes i en solstol. Ungefär det liv jag tänkt mig efter att mina seriemanus med hjälp av en skicklig tecknare blivit enorma succér.

Iaf så ger Moores häfte en bra introduktion till att skriva manus och framförallt Moores tankar kring fallgropar och upplägg. Häftet är pedagogiskt indelat i den grundläggande idén, struktur och hur serien ska berättas, hur man bygger upp seriens värld och persongalleri och slutligen kärnan i berättelsen och manuset i sig. Upplägget funkar bra för mig och det blir en del aha-upplevelser på saker jag inte tänkt på tidigare när jag läst serier men som jag kommer att kolla efter nu när jag kommer ihåg. Förutom nyttiga tips så fokuserar Moore en hel del på att basha det manusskrivande som dominerade i mitten av 80-talet då han skrev häftet. På det hela taget är det både intressant och underhållande och med en dos självironi vilket alltid är befriande. Det hela avslutas med en rätt ointressant tillbakablick skriven 2003 där han konstaterar att han ändrat sig gällande en del saker men att han tycker att det han skrev då på det stora hela funkar bra fortfarande. Så har du lite manusidéer så tycker jag att du ska lägga en slant på häftet, det är det värt. Jag kommer att använda det en hel del om jag får tummen ur...

Inga kommentarer: