onsdag 3 juni 2009

Les passagers du vent : La Petite Fille Bois-Caiman

Mitt allra första inlägg på den här bloggen handlade om att Francois Bourgeon jobbade med den sjätte delen av 80-talssuccén Resande med vinden som handlar om Isa som upplever en hel del drama på till lands och sjöss. I samband med lite slösurfande på danska Seriejournalen hittade jag omslagsbilden och lite mer info. Titeln blir den som står i rubriken och albumet ges ut i Frankrike i september.

Enligt förlaget Cobolts Carsten Søndergaard ska den danska utgåvan ges ut ungefär samtidigt med den franska. Detta är givetvis najs eftersom förlaget Cobolts titlar finns att köpa via AdLibris till skillnad från Faraos Cigarers. Cobolt tog över rättigheterna till många av de serier som Carlsen Comics gav ut i samband med en stor rockad på den danska bokmarknaden som jag glömt vilka som var inblandade i. En annan god nyhet är att del två ska komma ut redan i början av 2010 vilket känns lite överraskande eftersom Bourgeon inte haft någon hög produktionstakt genom åren vilket iaf under 90-talet hade sin grund i en tvist med belgiska förlaget Casterman. Att Bourgeon inte har samma takt som en del andra franska tecknare är förståeligt om man ser till den fantastiska detaljrikedomen i hans vackra teckningar. Beskåda bara omslaget. De två delarna som nu ska ges ut bildar en historia. Serien ska vad jag kunnat läsa mig till handla om Isa från den första sviten och vara det avslutande äventyret om henne. Arbetet med albumet ska enligt Bourgeon själv ha varit det roligaste han gjort sedan Sirenens sång.

Inga kommentarer: