onsdag 10 juni 2009

Kalle Anka 75 bast: Grattis underbart arge Kalle

Det är nu (igår) 75 år sedan Kalle Anka först dök upp vita duken i kortfilmen Den kloka hönan. Givetvis ska en sådan megakändis uppmärksammas och det har tidningarna också gjort. SvD har en kort genomgång av lite kul blandade fakta om Kalle och SvD bjuder även på ett Kalle Anka quiz som tyvärr hängde sig när jag skulle testa mina kunskaper. DN har samma TT-info om Kalle som SvD. Lite slött av morgondrakarna att inte skriva något själva även om TT-infot är kul. För mig är Kalle framförallt en filmstjärna tack vare de underbara kortfilmerna från 30- och 40-talet. Det jag framförallt älskar med Kalle är att han är så arg, vilket jag personligen kan identifiera mig med :) En av mina favvokommentarer är när en irriterad Kalle fräser "What´s the matter with that guy" oftast är det då någon irriterande insekt (geting) som stört honom. The Autograph Hound från 1939 är en av mina favoriter och finns på den fantastiska samlingen The Chronological Donald 1934-1941:



Kalle Anka är ju Disneys största stjärna tillsammans med Musse Pigg. Om man bara tittar på serievärlden är Kalle Anka dock överlägsen. Visst finns det klassiska Musse Pigg-serier men inget slår Carl Barks Kalle Anka. Jag är själv ingen ankist som entusiasterna i Nafs(k) men givetivs har jag läst Kalle Anka & Co och en del pocktar. Den första pocketen har kommit ut på nytt och var enligt vad Simon säger fortfarande väl värd att läsa. Jag gillar bäst de eskapistiska Kalle-äventyren där han upptäcker okända platser och kulturer. Mitt lokala bibliotek har de inbundna Carl Barks-volymerna och där eller i Hall of Fame är det snart dags att återse Kalle i serieform för det var ett tag sedan.

3 kommentarer:

Olle J. sa...

Har inte tidigare reflekterat över över eventuella likheter mellan dig och Kalle Anka, men nu när du säger det så... Det är nått i rörelsemönstret...

"Vilse i Anderna" är la någon slags höjdpunkt, har alltid velat äta fyrkantiga ägg och som JvA konstarerar så skulle det ju vara väldigt ekonomiskt intressant ur en logistisk synvinkel.

Rikard sa...

Du borde väl oxå känna igen dig i Kalle ;)

Per Starbäck sa...

Kvack! Vilse i Anderna är mångas absoluta favorit, fast just nu ligger den faktiskt "bara" tvåa på NAFS(k):s omröstning här!