fredag 19 juni 2009

Sport och serier

Jag gillar sport. Jag gillar serier mer. Men jag har aldrig fastnat för kombinationen sport och serier. Jag har på sin höjd bläddrat i något ex av Buster. I Fantomennummer från 70-talet finns några fotbollsserier som jag inte ens kommer ihåg namnet på och som jag bara skummat. På Seriewikin finns en kort genomgång av framförallt svenska sportserier. Tidigare följde jag flera sporter och framförallt fotboll. Redan innan ett nyvaknat serieintresse började ta upp allt mer av min fritid hade mitt allmänna sportintresse mattats av rejält. Fotbollsintresset har hängt med lite längre men till allt större del som en social grej, jag tycker oftast att fotbollsmatcher är rätt trista. Dock var dagens match i U21-EM mellan Sverige och Italien helt okej, delvis för att ungtupparna spelar betydligt trevligare fotboll än det smärtsamt usla A-landslaget.

Det var inte dagens match som fick mig att tänka på sport och serier utan senaste numret av Sveriges bästa tidskrift, Offside. Där finns en kort redogörelse kring mangan Captain Tsubasa som i artikeln anges som en förutsättning för starten av J-League 1993. Titeln verkar inte ha getts ut på engelska men på suveräna One Manga så finns de flesta delarna. Det har givetvis även blivit filmer, fyra stycken, och en tv-serie. Jag antar att det finns en mängd sportmanga men i övriga världen ser det sämre ut.

Inom filmen finns det flera klassiker som utspelar sig inom sportens värld. Raging Bull och Storstadsdjungel är exempel på suveräna boxningsfilmer. Överhuvudtaget verkar sport ligga filmare närmare än serieskapare om jag ska försöka mig på en generalisering. Jag kommer inte på en enda serieklassiker som handlar om sport. Framförallt verkar sportserier ha varit betydligt populärare förr om man ser till genomgången på Seriewikin. Finns det bra sportserier? Har någon ett exempel? Den enda jag kommer på som jag velat läsa är Barus Road to America som tyvärr verkar vara slutsåld.

8 kommentarer:

Håkan / Wakuran sa...

Vad är din definition på klassiker? Framförallt boxning verkar ha lett till en hel del hyfsade klassiker, som Joe Palooka och Charlie Kayoe, och i Japan den otvivelaktiga klassikern Ashita no Joe.

I Frankrike/Belgien har Jean Gratons "Michel Vaillant" kommit ut i 70 album, och Raymond Redings "Eric Castel" kommit ut i femton.

Anonym sa...

Serier som liksom filmer lämnat avtryck och som står sig genom åren.

Tack för dina exempel. Mellan vilka år gavs mangan ut och finns den på engelska?

/Rikard

Håkan / Wakuran sa...

Det verkar som Joe gavs ut mellan 1968 och 1973, och att den inte finns på engelska, iaf officiellt.

(Det verkar tydligen finnas en komplett italiensk utgåva från Star Comics under titeln "Rocky Joe", däremot...)

Hmm, Big Ben Bolt av John Cullen Murphy verkar vara en mindre klassiker, annars, och så finns ju såna brittiska fotbollsserier som "Billy's Boots"/"Benny Guldfot" eller "Super-Mac"/"Hot-Shot Hamish".

(Okej, de är inte klassiker på Tintin- eller Spirou-nivå, men iallafall...)

Anonym sa...

Det verkar finnas en hel del bra sportmanga; jag har läst några stycken som jag gillat, framförallt Harlem Beat / Rebound. Härlig känsla och full fart, och uppfriskande att det inte finns en enda bad guy. De som i början kan verka vara det blir snart övervunna av huvudpersonens hämningslösa entusiasm. Och jag gillar inte ens basket!

Och om man räknar Go som en sport är förstås Hikaru no Go given som den bästa sportserie jag läst :-)

Håkan / Wakuran sa...

Om du gillar basketmanga kan du testa att spana in "Slam Dunk" av Takehiko Inoue (som även gjort samurajserien "Vagabond"), som verkar rätt bra av det jag sett, de första pocketarna finns på engelska utgivna av Viz, m.fl.

Shoujo-serien Power! / Girl got game! finns ju annars på svenska, men dels är den rätt medioker, dels verkar tecknaren inte ens särskilt intresserad av sporten...

Håkan / Wakuran sa...

"Mangabibliotekarien" har f.ö. skrivit en kortfattad artikel om manga. Ganska kort men kan vara värd att skumma igenom...

http://arbetarbladet.se/kultur/mangabibliotekarien/1.1072794

Olle J. sa...

Apropå Offside och serier så hade de ju Charlie Christensen som ett stående inslag under en tid - även om det inte var i närheten av Arne Anka-klass och egentligen inte hade så mycket med fotboll att göra heller.

Då han för några år sedan tog på sig rollen av göra om den litterära klassikern Röde Orm till serie (och som sedan lånades på biblioteket av min svärmor till min då tioåriga svägerska då serier per definition är för barn...) kanske han skulle övertygas att ge sig på att teckna Åshöjdens BK - det är la de två bokserier som den vanliga fotbollsintresserade ungen tar sig igenom på mellanstadiet.

Sedan har jag för mig att jag sände dig ett tecknat julkort med fotbollskoppling senast - Joakim Lindengrens Skrubbefar.

Rikard sa...

Joakim Lindengren har jag iinte läst men visst kommer jag ihåg gaisaren.