tisdag 28 april 2009

Kackerlacka nr 1/2009

Komika satsar på en "albumtidning", jo det står faktiskt så på hemsidan. Redaktör är serieskaparen Nickan Jonasson som gör strippserier om och med göteborgare. I första numret ingår serier av Malin Biller, Per Teljer, Li Österberg och redaktören själv. Formatet är som en vanlig serietidning fast med tjockare omslag och sidor. Alla serierna är i svartvitt. Första serien är en del av Malin Billers kommande Om någon vrålar i skogen. Biller har en skön teckningsstil och humorn som jag förknippar med henne finns även här bland all svärta och smärta. Serien antar jag är inledningen på hennes kommande serieroman och jag antar att den först ska publiceras här innan den kommer i samlad form. Jag tycker Billers serie är bra men jag hoppas verkligen att den ser bättre ut när den kommer som album för i tidningen så ser det riktigt kackigt ut, ofärdigt helt enkelt. Det känns som någon dålig inskanning. Li Österbergs serie Theia mania är snyggt tecknad i hennes karakterisitiska stil men i övrigt en rätt ointressant serie om en tjejs relationsproblem. Per Teljers serie The Deadly Game handlar om Sveriges garanterat otrevligaste pojklagstränare och är en orgie i otrevligheter och förnedring. Osympatiskt och inte så intressant. Serien är f.ö. tio år gammal, det borde väl funnits någon nyare serie att publicera för jag antar att Kackerlacka vill visa upp aktiva svenska serieskapare eller? Nickan Jonasson har tre bidrag med varav de två första Punk Bourgeois och Saliga äro de ensamma är menlösa och inte säger mig någonting. Den sista, Avsked, om far och son på fruns/moderns begravning är en liten pärla om besvikelser och försoning.

Lite blandad kompott men i stort en besvikelse. Jag förstår inte vad ambitionen är. Att kalla det för en albumtidning tycker jag är missvisande. För mig är en albumtidning antingen som danska Tempo med avslutade album eller en tidning som publicerar delar av ett antal album som sedan avslutas i kommande nummer. Billers serie är iofs en sådan men det framgår inte någonstans i tidningen. De andra verkar inte vara början på något. Varför inte kalla det för en serietidning?

Inga kommentarer: