Få av er kommer kanske ihåg Denzin Comics som startades 2006 och gav ut Djävulens fotspår av bland andra Scott Allie samma år. Det var en helt okej skräckhistoria som jag recenserade förra året. Redan då konstaterade jag att Denzin Comics och dess förläggare kastat in handduken. När jag nu i ett infall surfade in på hemsidan fanns ett meddelande om att förlaget upphört den 6 juli år. Det var väl tyvärr väntat då förläggaren Dennis Persson kort efter att boken släpptes antytt att det inte gått som förväntat. Synd på ett bra initiativ.
Det är svårt för mig som inte har drivit förlag eller annat företag själv att spekulera i vad som är viktigt men det finns antagligen två anledningar till att små förlag har svårt att lyckas. Svårigheten med att driva förlag själv tror jag framförallt är tillgången på kapital (bristen) men även möjligheterna att nå ut. Sveriges dominerande mindre förlag, Kartago och Galago, har båda större bolag bakom sig och borde rimligen ha tillgång till mer kapital och framförallt mer resurser och kontakter för att nå ut. Optimal Press är ett annat enmansförlag som tidigare hade en imponerande utgivning av serier från Norden men de har numera dragit ner jämfört med tidigare, som jag förstått utifrån forum på grund av bristande lönsamhet i förhållande till det jobb som lades ner.
Komika inledde en imponerande utgivning under 2006 men har de senaste två åren tappat farten. Varför vet jag inte men jag kan gissa att även här är brist på kapital och möjligheter att nå ut är centralt. Albumförlaget har sedan starten förra året haft en imponerande utgivning och har hittils gett ut inte mindre än sju franska album i klassiskt format. Enligt vad förläggaren Jonas Andersson har redovisat på Serieforum så var första året tufft men ändå med hyfsad försäljning. Hur viktigt det är att nå ut genom t.ex. tidningar illustreras av att Sir Arthur Benton är Albumförlagets bästsäljande album hittills och Komikas Hergés äventyr har sålt slut. Båda omnämndes i en artikel i Aftonbladet vilket måste vara guld värt med tanke på hur många som läser Aftonbladet. Hergés äventyr har säkert omnämnts i många andra medier men det är ingen vild gissning att en artikel i Aftonbladet genererar en hel del försäljning. Galagos redaktörer måste ha hoppat jämfota över att Joanna Hellgren fick ett helt uppslag i DN idag eller igår inför släppet av Frances. Redaktören Johannes Klenell har i något sammanhang berättat hur hårt Galago jobbat för att ha bra presskontakter, jag antar att det var i samband med någon forumdebatt om bristen på bra serierecensioner. Galagos arbete ger uppenbarligen resultat för det är snarare regel än undantag att en utgivning inte uppmärksammas av t.ex. DN.
Jag har själv länge umgåtts med idéer på att starta förlag men det har stannat vid just idéer. Men Svensson-livet och finanskrisen har minskat det så viktiga kapitalet. Om jag väl startar så vill jag inte behöva ge upp om första utgåvan säljer uselt. Så en eventuell start ligger en bit framåt i tiden. Jag har funderat en del kring hur man ska nå ut men jag har inte kommit på något bra, det viktigaste är kanske att ha bra serier som intresserar t.ex. recensenter och att vara konsekvent i utgivningen iaf till en början. Å andra sidan bör man satsa på det man själv gillar och inte vad recensenter eller Kulturrådet gillar. Uthållighet är väl det man behöver bäst. Ungefär så långt har mina tankar vandrat. Saker som översättning, layout, dataprogram, ekonomi och annat är jag lyckligt ovetande om. Jag hopps att de som vågat ta steget som ensamförläggare dvs Nisse Larsson, Mikke Schirén, Jonas Anderson och Ingemar Bengtsson får det lyft de alla förtjänar framöver. Seriesverige behöver dem.
fredag 24 juli 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
19 kommentarer:
Den enskilt största anledningen till att man inte säljer tillräckligt är, enligt mig, att bokhandeln inte köper in någonting längre. Kanske lite Tintin och Kalle Anka och sånt, men inget annat. Hade alla bokhandlare köpt ett ex bara, så hade man sålt tillräckligt för att gå runt och dessutom fått ett väldigt bra "skyltfönster".
Sedan trodde jag nog att biblioteken skulle köpa lite mer. Av mig köper dom nästan ingenting, men det kanske beror på mina serier (serier är ju för barn som bekant).
Sedan kanske man skulle satsa mer på marknadsföring, men det är dyrt och väldigt osäkert. En bråkdel av alla recensionsexemplar recenseras, så det har jag slutat med pga kostnaderna.
Så jättemycket pengar behövs inte för att starta och få ut första utgåvan. Behöver du tips och råd så hör av dig.
Mvh Jonas / Albumförlaget
Tack,jag hör definitivt av mig om jag är redo.
Jag undrar hur viktigt BTJ är för inköpen av svenska serier? Står dina serier alltid med i katalogen eller hur funkar det.
BTJ har varit väldigt viktiga i historien, men de är i dag marginella - de har dessutom standardvillkor som gör att småförläggare inte längre ens kan erbjuda sina böcker till dem - det är en ren förlustaffär - jag sa upp avtalet med dem i början av året, och skickade ett nytt förslag till dem - vilket de ännu inte hunnit ta hand om.
Om Komika - det kan kanske kännas som om Komika dragit ned på takten - men vi har hållit ungefär samma takt sedan starten med 7-9 titlar per år.
Jag är givetvis behjälplig om du skulle vara sugen på att starta eget förlag.
Kanalerna ut är mycket begränsade, och vi serieförläggare måste skapa nya kanaler.
Biblioteken köper av AdLibris och Bokus också, men merparten av BTJ. Jag accepterade inte heller deras förslag till avtal, så nu kör vi på som förut - vi får se hur länge det håller. Svaret är alltså ja, mina böcker kommer med i katalogen.
Precis Mikke. Men hur skapar vi nya kanaler ? hur få tidningarna att skriva recensioner ?
Jag skulle mer än gärna också vilja vara med och skapa nya kanaler för oss ensamförläggare. Det verkar göra det samma hur mycket man skickar till pressen med info om nysläpp. När jag efter att ha skickat ut flertalet ex av Rosenhanes äventyr bara får en tidning att självmant skriva en recension så undrar jag vart allt tar vägen som jag skickar ut.Jag fick SVD att skriva om den efter att jag använt mig av Newsdesk.
Det finns mycket att vrida och vända på när det gäller detta problem.
Några av de finska alternativförlagen grundade ett eget distributionsföretag för sina serier, med förhoppningen om att förbättra försäljningen. Onekligen underlättar det ju saken för bokaffärer o dyl då de kan köpa in möjligast många alternativserier från ett och samma ställe. Och ju fler album du kan sälja ut i ett och samma paket, desto billigare blir frakten per styck. Jag vet dock inte hur det har gått för dem i praktiken.
Jag kan inte se hur det skulle hjälpa i detta fall. Bokhandlarna köper inte ens in om jag ställer upp albumen i hyllan själv. Ett skrämmande exempel är Akademibokhandeln i Nordstan dit jag sålde mina album själv (jag bar alltså in dom direkt till affären), dom sålde bra, men inte ens det hjälpte, för ledningen hade bestämt att dom inte skulle ha det i sitt utbud.
För mig är det magiskt att man inte kan använda internet för att sälja ovanliga album. Det är stört omöjligt. Min hemsida är otroligt välbesökt, men det går inte att sälja nya seriealbum oavsett hur låga priser jag håller.
Så det är uppenbart att svenskar bara köper okända serier som de kan hålla i i en butik (kända Rocky, Elvis m.m. går säkert bra på adlibris). Antalet seriebutiker är minimalt. Återstår den stora fackhandeln aom Akademibokhandeln som max har en bokhylla med serier bland 100-tals andra bokhyllor.
När jag var liten köpte jag alla mina serier i kiosker, pressbyrån, ibland i någon bokhandel. Alla pressbyråer fick in alla nya Lucky Luke-album. Alltid. Vet inte hur man lyckades hålla det lönsamt. Det är tydligen omöjligt numera. Jag ser ingen lösning på detta annat än att ta mycket höga priser och sälja under 1000 ex till de riktiga fansen, som det verkar gå till i Danmark. Det finns bara 1000 seriefans i Sverige, sorry alla nystartade förlag som tror på vinst.
Thomas E
www.seriesam.com
Det här ger ju också en bild av hur det står till. Texten hämtad ur DN
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/per-landin-landsortspressens-bokbevakning-har-brakat-ihop-1.912642
Den här artikeln förklarar en hel del.
Man blir både förbannad och fundersam.
http://www.svb.se/Nyheter/2009/180532
http://www.svb.se/Nyheter/2009/180532
Angående den här länken. Bokaffärskedjor har antagligen nuförtiden noll intresse av de kulturella aspekterna av vad de säljer. Ingen skillnad vad man säljer, mängden avgör. Hellre en miljon exemplar av en och samma deckare än niohundranittioniotusen exemplar av ett bredare sortiment. Visst är det förståeligt att man eftersträvar största möjliga vinst, men bokutbudet blir smalare och den litterära konsumtionen tunnare.
Det vet jag dock att i Finland kan bokhandlarna få offentligt stöd för att sälja mer marginella titlar. Finlands (även visst Nordens) största bokhandel, Akademiska Bokhandeln i Helsingfors, har t.ex. en hylla med seriefanzines. Föredömligt.
Om man läser artikeln med Akademibokhandelns nya marknadschef så förstår man att de skulle slänga ut alla böcker om det visade sig att potatis sålde bättre.
Thomas E
Thomas.
Det var fan i mig på pricken kommenterat.
Kan inte alla som nu ger ut album gå samman för en gemensam marknadsföring? Annonser eller liknande, för att sprida/minska kostnaderna?
För övrigt så varnade jag och Mikael Petterson för den här utvecklingen i en serie artiklar i Bild och Bubbla redan runt 85. Man skulle vilja utbrista "vad var det vi sa", men det känns för bittert för att vara nåt kul..
Mikke: Att hitta nya kanaler är givetvis helt centralt, även för mina egna funderingar på att framöver starta upp. Av svaren i den här tråden har man närmast blivit avskräckt. Jag har lite funderingar kring nya kanaler men inget konkret än.
Basse: Ett eget distributionsföretag låter som en mkt intressant idé. Jag ser inte ökad distribution till bokhandlarna som den enda vägen att gå, det kan finnas andra vägar. De nya vägarna är också kopplade till Thomas inlägg om svårigheterna att sälja "ovanliga" album på nätet.
Per mfl: Akademibokhandelns nye marknadschef kommer nog att sänka dem helt med den den inställningen. Varför gå dit när din vanliga stormarknad har liknande utbud?
Sen tror jag även att en bra hemsida med utdrag ur albumen och generöst med ifno om innehållet även i övrigt är centralt. Jag surfar själv runt en hel del på förlagens hemsidor innan jag köper ett album jag inte har så bra koll på. Hittar jag ingen info där drar jag mig för att köpa det.
Jag har svårt att se vad man skulle vinna på att starta ytterligare ett distributionsföretag. Det kanske är okänt för en del men Grand Ocean distribuerar serier till bokhandeln. Det är viljan att köpa in som saknas.
Jonas: Du har ju fått in en fot på Pressbyrån, gissningsvis via Interpress. Funkar det bra? Blir det något över efter alla omkostnader?
Tidningsställen ger en bra exponering och kan förhoppningsvis fånga intresset hos personer som normalt inte letar serier. Men det är ont om plats och vad jag erfar tämligen dyrt för förlaget.
Man blir ju inte rik direkt. Men jag ser det som att man annonserar samtidigt.
Skicka en kommentar