lördag 11 juli 2009

Inlägg 250: Fantomen nr 14 & 15/2009

Liksom inlägg 200 handlar det här om Fantomen vilket är passande eftersom Fantomen är den enda röda tråden genom mitt serieläsande. Jag tycker att Fantomenäventyren inte hållit någon högre klass på sistone. Därför blir jag glad när jag läser Räddad av slumpen som skrivits av deckarförfattarinnan Anna Jansson och tecknats av suveräne Hasse Lindahl. Äventyret handlar om hur Fantomens farmor skadas under en ritt och kampen mot klockan för att förhindra en amputation av hennes ena ben. Det handlar om upptäckten av penicillinet som nuvarande Fantans far bidrog till men det innehåller även en mystisk djungelstam styrd av kvinnor som är den intressantaste stammen i mannaminne och en stam jag hoppas att Fantomen stöter på igen för den är för intressant för att inte använda igen. Lindahls teckningar är suveräna, jag tycker nog att han här är bättre än på länge. Jag hoppas även att Anna Jansson, vars deckare jag inte läst, fått blodad tand och vill skriva mer. Hon måste ha läst en hel del Fantomen för hon hanterar figuren helt rätt och dessutom så känns det fräscht, ingen tomgång här inte. På farliga vatten i nästa nummer är däremot ett Fantan-äventyr på tomgång. En oinspirerad och ospännande historia av Tony De Paul acceptabelt tecknad av Paul Ryan om kidnappning till havs.

Johnny Hazard-äventyren om ett försök att fånga en nu levande Tyrranosaurus Rex och rädda en ryska friidrotterska som vill hoppa av är okej men har man läst ett Hazard-äventyr så har man läst alla känns det som. Jag hoppas verkligen att Hazard snart har gjort sitt. Detsamma gäller definitivt Latigo och även trotjänaren Herman Hedning, en serie som verkligen går på tomgång. Att Blixt Gordon återkommer är trevligt, än trevligare att det bara är tillfälligt. Det är kul att återse Blixt men att läsa om honom i några år framöver skulle inte vara någon höjdare. Äventyret Fängelseuppror är inte speciellt bra. Jag hade faktiskt hellre sett ett av Alex Raymonds vackert tecknade äventyr.

Artikeln om Blixt Gordon och de svenska hjältar han inspirerat är bra och jag hoppas verkligen att någon gör en kulturgärning och ger ut t.ex. Allan Kämpe och Johnny Wiking i snygga inbundna utgåvor. Please? Jag vill verkligen läsa dem. Jobbigast är dock att jag började kolla efter Raymond-samlingar och den vägen hittade jag även andra nostalgiutgivningar som lockar. Så numera är jag väl intresserad av alla serier, ja förutom humorserier i stripformat a la Rocky men det kommer väl. Pust.

2 kommentarer:

Håkan / Wakuran sa...

Var det inte så att Anna Jansson hade skrivit synopsiset till historien, och så hade någon gammal räv fixat till det så att det funkade för tidningen, eller något sånt?

Johnny Hazard är ju rätt snygg, i sin Caniff-pastisch till stil, men den kan ju vara daterad manusmässigt ändå. (Jag har knappt läst ett helt äventyr någon gång.)

Rikard sa...

Jo, enligt intervjun på Fantomen.com som jag inte läst innan verkar det vara så.

Håller med om att Hazard är snyggt tecknad men yta är inte allt :)