Igort är en av mina favvo-serieskapare och en av de jag håller allra högst vad det gäller att utnyttja serieformens inneboende och alltför ofta outnyttjade potential. Jag är mkt förtjust i hans 5 ist die Perfekte Zahl om en åldrande hitman som ska hämnas sin sons död. Baobab är hans bidrag till den fenomenala (iaf det jag läst) Ignatz-serien som han även är redaktör för. Ignatz-albumen är inte bara innehållsmässigt fenomenala utan har även en tilltalande design och kvalitet i papper. Hos Simon säger finns en hyllning till serien.
Baobab beskriver en alternativ utveckling av seriemediet. Baobab börjar 1910 och fokuserar framförallt på den talangfulle serieskaparen Celestino Villarosa som lever i det fiktiva Parador någonstans i Sydamerika. Han har nya idéer om hur serier kan se ut. Man får följa hans relation till systern, bäste vännen Pilade och hans spirande kärlek till Tecla mot bakgrund av diktaturen i Parador. En mindre del upptas av en japansk pojke som heter Hiroshi Tsuda och hittills har det mest handlat om hans relation till sin döende mormor men det är väl ingen vågad gissning att även han kommer att bli serieskapare efter hand. Baobab ska utkomma i 7-8 delar har jag sett någonstans så det finns mycket att se fram emot fortfarande.
Serien är en lågmäld historia om att uppfylla sina drömmar och samtidigt ta hänsyn till de runt om en. Den lågmälda berättelsen har potential att utvecklas framöver, den har blivit alltmer intressant för varje del. Den stora behållningen hittills är Igorts bildlösningar, han varierar mellan konventionell serie i vackra blåtoner och okonventionella sekvenser, också de i vackra blåtoner. Igort lyckas också hålla allt på rätt sida, det blir inte pretto utan bara vackert, vilket iofs inte är så bara. På Fantagraphics hemsida kan du kolla lite i del tre. Baobab är f.ö. ett väldigt speciellt afrikanskt träd som är som gjort för myter.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar