lördag 4 juli 2009

Iron Man (2008)

Sent omsider har även jag sett Iron Man. Det var ingen film jag varit direkt sugen på att se men så fick jag låna den av min Marvel-kollega och igår såg jag den. Jag kan inte komma ihåg en enda film med Robert Downey Jr sedan Chaplin från 1992 utan tänker mest på knark när jag ser honom. Men han funkar bra som Iron Man, skillnaden mot de serier jag läst där Iron Man är med är att han känns träigare i serierna. En allvarlig snubbe, en företagsledarsuperhjälte. Han verkar lika trist som det låter. Nu har jag iofs bara läst serier där Iron Man varit en biperson eller en av många superhjältar. Jag antar att de av er som läser bloggen och är det minsta intresserade av trikånissar redan har sett den så därför behövs ingen fet spoiler-varning. Det finns en del saker i filmen som är väldigt orealistiska (jovisst är hela filmen det) men att han lyckas bygga en dräkt i en afghansk grotta och slå ut ett gäng jihadister känns... sådär. Nåja, Downey är som sagt bra som Iron Man som går från playboy till ansvarstagande superhjälte. Å rustningen (dräkt känns lite fel) är dessutom snygg. Slutscenen där han slåss mot Obadiah är rätt hyfsad. Jag fattade inte att den agenten som dök upp så lägligt var från SHIELD, jag förkortade inte den toklånga titeln och visste inte vad SHIELD står för. Allt som allt var Iron Man bra underhållning för stunden, ok manus och bra skådisar fixade biffen + hi-tech.

Inga kommentarer: