onsdag 1 juli 2009

Det tredje testamentet III- Lukas eller Tjurens andedräkt av Dorison & Alice

Bloggandet har blivit lite mer sporadiskt sista tiden och det beror på en renovering som aldrig tar slut känns det som. Kombinationen amatörhantverkare och småbarnsförälder är inte den ultimata kombinationen. Jag har iaf läst igenom de hittills utkomna delarna av Det tredje testamentet då del tre getts ut i dagarna av Albumförlaget. Båda de första delarna, Markus eller Lejonet vaknar och Matteus eller Ängelns ansikte, var riktigt bra. Serien handlar om jakten på det tredje testamentet och man får följa den förre inkvisitorn Conrad av Marbourg och Elisabeth, dotter till biskopen av Paris i deras jakt på det tredje testamentet. Även tempelriddarna är på jakt efter det och de är inte ensamma.

Man bör definitivt läsa om de första delarna om man som jag har risigt minne. Det är en hel del personer att hålla reda på och mycket är oklart även efter andra delen hur saker och ting hänger ihop. Det klarnar dock en hel del i tredje delen som dessutom är den klart bästa i serien. Dorison har ett ordentligt drag i berättandet och Alice teckningar är liksom tidigare suveräna även om jag tycker mig se att hans stil förändrats lite sedan del två. Det är betydligt mer dramatik och en gnutta romantik i tredje delen. Den är dessutom grymmare och det är mer action. De avslutande 14 sidorna är dessutom helt suveräna och höjer tredje delen över de tidigare. Det ska bli oerhört spännande att läsa upplösningen av denna superba serie. Jag hoppas av fjärde och avslutande delen kommer under hösten. Jag kan knappt vänta.

1 kommentar:

Mikael R sa...

För min del måste jag säga att jag fortfarande svävar lika mycket i mörkret vad det gäller handling, persongalleri osv...

Fast serien är trots det mycket bra så jag hoppas allting reder ut sig i sista delen och så får jag bara läsa om alla då... :-)