måndag 27 juli 2009

Eisner Awards- vann rätt serie?

Ja, i de flesta fall vet jag inte eftersom jag inte läst dem. The Beat har en fullständig lista. Intressantare än snarare vad man kan hitta bland de nominerade som man inte läst. Kategorierna är betydligt fler än Urhundens två och kategorier som bästa färgläggning och bästa textning är inte de intressantaste även om båda delarna är väldigt viktiga för en serie. Flera av serierna i kategorin bästa digitala serie skulle jag kunna tänka mig att läsa om de inte var just digitala. Hellboy Library Vol 1 vann bästa design för ett album och det var säkert välförtjänt även om jag inte sett de andra, det var en väldigt trevlig utgåva.

Vår nordiske superstjärna Jason vann kategorin bästa amerikanska utgåva av internationellt material med sin The Last Muskeeter, jobbigt eftersom listan på Jason-album jag inte läst bara blir längre och längre, dags att ta tag i det snart. Konkurrensen var dessutom brutal i form av Alan´s War, Gus & His Gang och Rabbi´s Cat 2. I mangavarianten av samma kategori vann Dororo av Tezuka i konkurrens med bl.a. Monster och Cat-Eyed Boy. Monster (ska påbörja vol 8 å 9 snart, riktig recension kommer efter vol 18) är bra men de andra har jag inte läst. Bill Willingham fick priset som bästa manusförfattare, de andra har jag inte läst något av men den första delen av Fables var ingen höjdare. Chris Ware vann i kategorin manusförfattare/tecknare i konkurrens med bl.a. Emmanuel Guibert och den överskattade Jason Lutes.

I kategorin bästa nya serie vann Invincible Iron Man i kamp med intressanta titlar som Air, Echo och Unknown Soldier. Bästa pågående serie vanns av All-Star Superman som jag nog får inhandla trots att jag har svårt för Stålis. Bästa nya grafiska album vanns av Swallow Me Whole som bl.a. Staffan på Staffars hyllat. Av de andra har jag bara läst Alan´s war men Skim, Paul Goes Fishing och Three Shadows verkar alla värda att införskaffa. Så varför har jag översatt alla kategorier till svenska? Jag kände för det! Ibland vill man ta "a walk on the wildside". Jag tjatar en del om min inköpslista men idag blev den lite kortare genom lån av Numret, Planetary vol 1 och Som en sammetshandske smidd i järn från den kulturinstitution jag håller högst i Svea rike, Folkbiblioteket.

1 kommentar:

Petter sa...

Bästa textning blir kanske inte intressantare av att Chris Ware har vunnit det flera år i rad.

Lynda Barrys "What it is" som vann den verklighetsbaserade kategorin är den bästa serien av de jag läst bland vinnarna. Men framförallt slås man av hur få man har läst.