tisdag 7 juli 2009

Starman Omnibus vol 2 av Robinson & Harris & von Grawbadger

Jag gillade den första volymen med DC:s 90-talsserie om Starman trots en seg början. I andra volymen jagar Starman, den odödlige fd ondingen Shade och den rödhåriga polisklanen O´Dare en annan odödlig, Merritt, som med hjälp av en demonplansch kidnappar folk åt en demon. O´Dare familjens svarta får sugs under kampen in i planschen och därefter Shade och lite senare hakar Starman på och hamnar på så sätt hos demonen i ett helvete. På vägen mot upplösningen får man se när gam-Starman kämpade mot The Mist för första gången. Jack får sedan träffa sin mor och bror i en annan värld med pirattema. Shade minns sedan hur han fick hjälpa en superhjälte mot onda krafter som ville återskapa de förutsättningar under vilka Shade blev odödlig. Jack Knight åker sedan för att träffa Sandman och blir indragen i en konspiration med luftskepp. Sandman passar också på att minnas tillbaka. Sedan slåss gam-Starman mot en häxa och det blir lite sci-fi flum innan upplösningen på kampen mot demonen. Det avslutas sedan med en Christmas Special, Mikaal (en utmjordisk Starman som bor hos gam-Starman) som discokung och sist en gammal superskurk som släppts ur fängelset.

Jag gillade ju första volymen av Starman. Jag kan tyvärr inte säga detsamm om den andra volymen. Jacks samlarmani som var en av styrkorna i första delen finns nästan inte alls med här vilket är synd. "Huvudäventyret" om kampen mot Merritt och demonen är inte speciellt intressant eller spännande. Det fanns en hel del övernaturligt i första volymen men här blir det lite väl mkt och jag tycker mest att det förstör serien. Jag ogillar dock inte allt det övernaturliga, karaktären Shade är rätt bra och Day & Night, Night & Bright är den del jag gillar bäst.

Delvis är det för att Tony Harris inte tecknar, han är helt enkelt ingen bra tecknare och det stör mig mer nu i andra volymen än i första för jag ser ingen som helst utveckling. Manusförfattare Robinson lyckas inte heller få till någon vidareutveckling av karaktärerna, Jacks motsträvighet i första volymen var en av styrkorna men här är han en övertygad Starman. De flesta delarna av volymen är tyvärr inte så bra och när jag efter att ha läst första skrev att det inte var den sista är det just så det känns när jag läst den andra. Det här var nog min sista Starman-volym, det finns så mycket andra serier att lägga pengarna på. Det enda som lockar är att dansken Peter Snejbjerg tog över efter Harris men det räcker nog inte. Dessutom tycker jag inte att utformningen eller papparskvalitén är någon höjdare.

Inga kommentarer: