måndag 15 september 2008

Höstens höjdpunkter

Jag har inte full koll på vilka serier som förlagen ska ge ut i höst eftersom jag inte sett någon sammanställning men av det jag sett på förlagens hemsidor och andra ställen så finns det några serier jag ser fram emot extra mycket.
Komika verkar tack och lov ha vaknat till liv och jag ser främst frameot Hergés äventyr som tecknat av Stanislas som jag iofs inte läst någon hel serie av men av det jag sett verkar han vara en intressant tecknare. Hergés äventyr verkar dock inte vara en typisk serie för honom utan det är väl snarare Ängelns fall som Komika också ger ut i sin Fasil-serie (serier i A6 format). Jag har inte läst mina gamla slitna Tintinalbum på länge och känner inget större sug att göra det men det blir ändå intressant att läsa om Hergé.
Jag ser även fram emot Jason Lutes andra del i trilogin om Berlin, Berlin- Stad av rök, som Galago ger ut under hösten. Första delen levde inte riktigt upp till mina förväntningar men det var ändå en bra serie. Och så handlar den om Berlin, världens bästa stad.
Kartago står annars för de två intressantaste släppen, dels Roparen av Jakob Nilsson efter en deckare av Stieg Trenter och framförallt Krokodilstaden av Knut Larsson. Vad gäller Roparen är jag kanske inte mest nyfiken på innehållet utan mer på hur bra serien kan sälja. Svenska folket är ju galna i deckare i allmänhet (jag är själv inget fan även om Millenium-trilogin är fantastisk) och är folk beredda att satsa en slant på en deckare i serieform?
Krokodilstaden ser jag fram emot eftersom Knut Larsson är en fantastiskt begåvad tecknare och de skisser som fanns i senaste Bild & Bubbla från just Krokodilstaden fick mina förväntningar att stiga och det ska bli mycket intressant att få läsa albumet.
För övrigt släppte Albumförlaget Det tredje testamentet del 2- Matteus eller Ängelns ansikte och det ska bli spännande att läsa och se om några av de lösa trådarna från första delen knyts ihop.

Inga kommentarer: