tisdag 16 september 2008

Serieshopping i Göteborg


Igår var jag i Göteborg på ett trevligt bröllop. Eftersom jag hade gott om tid innan själva bröllopet ägnade jag givetvis tiden åt att besöka seriebutiker. Mitt första stopp var SF-bokhandeln nära Avenyn där jag köpte en mjukisfigur i form av Bone till min dotter. Noterbart är att figuren kostade 138 pix, jag såg samma figur hos Staffars i Sthlm förra veckan och där tog de 300 pix. Så det gäller att se upp ibland.

Anywho, nästa stopp var Dolores vid Järntorget där jag varit en gång tidigare, de har jämfört med Sthlms-butikerna bra priser på begagnat och det var främst det jag var ute efter idag. Eftersom det visade sig att de inte öppnade förrän tolv vandrade jag vidare till Seriehörnan en gata ner från Järntorget efter en fika på något halvmysigt kafé jag inte kommer ihåg namnet. Butiken var lite rörig men tydligen hade de drabbats av vattenläcka. Hittade iaf två album jag letar efter: Vimmelgrind 1- Dillfälten av Mats Källblad och Äventyr i Karibien av Hugo Pratt. Köpte även en Pox-special av Munoz & Sampayo. Butiksägaren var trevlig och vi var överens om att det var dags för någon att på nytt ge ut Art Spiegelmans Maus i Sverige. Han sa att han aldrig fått in ett begagnat ex av Maus. Hos Dolores köpte jag Vakna laglös av Mats Källblad och De vackra drömmarnas lagun av Hugo Pratt. Skillnaden mellan butikerna var att Seriehörnan hade mest begagnat men även en del nytt svenskt plus lite böcker och dvd medan Dolores även hade nytt amerikanskt och manga samt figurer och dylikt. Jag rekommenderar ett besök i båda butikerna om ni har vägarna förbi Göteborg.

Tack vare att jag hittade de båda Corto Maltese-albumen har jag alla svenska utgivningar av Hugo Pratts mästerverk. På tåget hem läste jag Alack Sinner av Munoz & Sampayo som tyvärr var lika dålig och daterad som Joe´s Bar, också den utgiven av Epix på 80-talet. Jag läste även Mats Källblads Vakna laglös som var en riktig pärla och som det kommer en längre recension på framöver.

Och nej, det regnade inte i Göteborg.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Götlaborrrg, de' va' la travvligt? Dolores är schyst, jag är dock alldeles för dålig på att stödja dem. Men Cash Är Kung och när det gäller nytt är det inte lätt att tävla med AdLibris och grejer, vad gäller priser. Men ibland så...

Rikard sa...

Handlar nästan bara på nätet när det gäller nya serier, visst e de priset som avgör. Hade jag bott i en stad med seriebutik kanske jag hade övervunnit snålheten oftare ;-)

Anonym sa...

Har tjatat på Brombergs att jag vill ge ut Maus i en pocketupplaga på Komika, men har inte fått svar från dem, hoppas kunna hitta dem på bokmässan och fråga där...

Rikard sa...

Lycka till. Maus är en serie som alltid borde finns tillgänglig. Den bästa serie jag har läst.