tisdag 30 september 2008

Supernatural Origins av Peter Johnson och Matthew Dow Smith

Supernatural är en av mina absoluta favvo-serier de senaste åren. Bröderna Winchesters kamp mot alla sorters demoner, spöken å annat löst pack är underhållande att följa. Tack vare f*****g SVT missade jag hela säsong två å är för snål för att punga ut cirkus 400 pix för den på dvd. Säsong tre är igång på Nordic Channel å flera demoner har redan fått sätta livet (eller vad de nu har) till. Av en slump när jag sökte efter dvd-boxen så hittade jag på en serie om pappa Winchester och hur jakten började.

Jag hade inga större förväntningar på serien som först publicerades i sex lösnummer. Serien handlar om familjen Winchster precis efter att modern dödats av en demon. Sam är en bebis och Dean ett litet barn, John är mest jävligt förvirrad. Serien är kantigt och oinspererat tecknad och jag saknar lite dynamik i serierutorna. Peter Johnson är tydligen en av seriens producenter och jag hoppas av han lägger mer tid på serien så den inte kackar ihop, för det är just vad den här serien är, lite kackig. Det hela känns tyvärr som ett hafsjobb för att profitera på tv-serien. Visst jag det lite löst pack här också och allt är upplagt för dramatik men det som borde vara seriens centrala tema och som kunde gjort det till en intressant actionserie med djup slarvas bort. Personskildringen av John Winchester som på ett brutalt sätt mist sin fru, som omgivningen tror håller på att bryta ihop (vilket han är på väg att göra) och hans desperata jakt på den demon som dödat hans fru är alldeles för ytlig. Skildringen består mest av lite floskelkommentarer och trötta blickar. Här fanns ju värsta upplägget till att skildra besattheten att hitta hustruns mördare och samtidigt skildra ångesten över att inte var där för de som behöver honom som mest, sönerna. Bortsett från detta är det habil action och gillar man tv-serien och vill veta förhistorien så kan jag trots allt rekommendera serien. 2009 släpps Supernatural- Rising Son med teckningar av Diego Olmos och jag hoppas verkligen att inte den också är ett hafsjobb.

Inga kommentarer: