fredag 12 september 2008

RASL nr 1 och 2 av Jeff Smith


Jag köpte RASL nr 1 och 2 mest för att jag älskar Jeff Smiths Bone som är en underbar allåldersserie som alla ska läsa, observera ska inte bör. Jag hade inte kollat upp vad den handlade om utan bara läst att den riktade sig till vuxna läsare. Hur många nummer som är planerade vet jag inte men nr 3 utkommer i september.

Serien handlar om inbrottstjuven RASL med specialitet att stjäla tavlor som med hjälp av en maskin han byggt kan resa mellan parallella världar. Men några som vill hindra honom från detta är honom på spåren (snyggingen på omslaget till del två försöker döda honom) och i andra delen hinner hans eskapader ikapp inte bara honom själv.

Jeff Smith är en skicklig teckare och stilmässigt skiljer sig inte RASL från Bone vilket är trevligt. I första numret kastat man rakt in utan att få några karaktärsbeskrivningar eller förklaringar till vad som händer utan de kommer lite efterhand och i andra albumet är det lite klarare. RASL är ingen sympatisk person och definitivt ingen hjälte utan en rastlös person som söker sin plats. De två första numrena sög inte in mig i berättelsen men Jeff Smith har lagt en intressant grund och det ska bli spännande att se vad som händer framöver. Jag kommer definitivt att införskaffa kommande nummer.

Inga kommentarer: