onsdag 1 oktober 2008

Serieförvaring kan vara vackert

Även om jag själv tycker att serier pryder vilken bokhylla som helst så delar inte alla den uppfattningen så ibland måste man kompromissa. Första kompromissen gällde placeringen. Det fick bli i källaren, lite ur vägen men ändå lättillgängligt och minimalt med ljusinsläpp. Pga lägre takhöjd än normalt (folk var ju kortare förr) så funkade inte en standard IKEA-hylla på 202 cm. Jag ville definitivt ha en svart för att det skulle matcha med övrig inredning/färgsättning. Tyvärr fanns inte de lägre modellerna i svart. Jag tog därför en gammal bokhylla i en tråkig körsbärsvariant och målade den svart. Först ett lager häftgrund som jag tyvärr rollade på vilket fick ytan att bli knagglig men det går ändå. Sedan på med lite högblank oljefärg för en bra finish. Givetvis målade jag bara utanpå, om mina kära serier kommer i kontakt med oljefärgen skulle de kunna ta skada, hemska tanke. Eftersom den invändigt var körsbärsfärgad behövde jag en dörr. Ljusinsläppet i källaren är minimalt så med en helt svart byrå hade det inte behövts. Jag ville helst ha ett svartvitt tyg med seriemotiv men hittade inget varken i den lokala tygaffären eller på nätet. Det fanns endast ett i färg med 30-tals känsla men det hade inte funkat. Istället blev det detta, om jag får säga det själv och det får jag ju eftersom det är min blogg, skitsnygga tyg med rutor med olika kvinnoansikten. Jag tillverkade en ram som jag sedan spände tyget på med hjälp av små nubbar. Så var det klart och det var värt allt jobb. Min fråga är: Är detta Sveriges vackraste serieförvaring.

Inga kommentarer: