söndag 8 mars 2009

Lucifer 1: Devil in the Gateway av Mike Carey mfl.

Lucifer fick jag låna av en kollega efter jag tackat nej till Sandman som den är en spinoff till. Sandman tycker jag inte verkar våra någon höjdare, jag har inte känt något sug efter att förkovra mig i änglar och demoner. Lucifer handlar om just Lucifer Morningstar som lämnar helvetet frivilligt för att hänga i Los Angeles tillsammans med sin sidekick Mazikeen. Volymen innehåller tre berättelse tecknade av olika tecknare. Lucifer får ett uppdrag från Gud att förgöra en makt som hotar Guds inflytande. I andra delen vill han ha lite svar om det letter of passage han fått för uppdraget och drar till Hamburg. Det är mycket namedropping och religiöst flum och mycket skumma varelser. Berättelserna är dock rätt fascinerande då de fokuserar på mänskliga svagheter och längtan att ställa saker till rätta. Allt med en ond och ego Lucifer som drar i trådar och använder människor och andra lösa typer för sin egen vinnings skull. Den första delen är lite flummigare än den andra som är lite mer rakt på. Den tredje delen handlar om en ung tjej som har en polare som är död. Den första delen är riktigt vackert tecknad, den andra mer konventionellt och den tredje åt Mignola-hållet. Allt som allt ett helt ok album men frälst blev jag inte.

Inga kommentarer: