fredag 13 mars 2009

Omdömen om Watchmen

De stora morgontidningarna har slagit på stora trumman inför Watchmenpremiären på svenska biografer ikväll. Dagens Nyheters recensent ger filmen betyget tre av fem och kallar den senare årsmest fantasieggande superhjältefilm. DN skriver även om att filmen fått blandade recensioner i USA. DN har flera även intervju med regissören och en artikel om svenska Malin Åkerman som är med i filmen. I bilagan På stan har Fredrik Strage intervjuat serietecknaren Pelle Forshed om serien. Svenska Dagbladet verkar nöja sig med en recension. Skillnaden mellan tidningarna utgörs nog av att flera medarbetare på DN Kultur ska vara genuint serieintresserade. SvD:s medarbetare är kanske inte lika serieintresserade. En recension finns även på Aftonbladet. Även Expressen har en recension. Betyget blir tre hos alla utom hos SvD där filmen får fyra av sex. Jag tyckte Watchmen var bra när jag läste den men är inte helt övertygad om sin storhet. Men som bloggkollegan Junkultur helt korrekt påpekat så måste man se till när serien gjordes. Till skillnad från många andra amerikanska 80-talsserier så står den sig riktigt bra fortfarande. Jag ska ge den en ny chans när jag sett filmen. Omläsningar kan ofta ge en hel del. Vad gäller filmen så kommer jag förhoppningsvis iväg och ser den på söndag. Om så blir fallet så kommer givetvis en recension även här dock utan sifferbetyg.

Inga kommentarer: