måndag 16 mars 2009

Watchmen (2009)

Watchmen ses allmänt som en av de stora serieklassikerna och ansågs vara ofilmbar. Jag läste serien för första gången för ett par år sedan och visst var det en bra serie men jag förstod inte då varför den var så uppskriven. Det förstår jag först nu efter att ha sett filmen. Filmen som är väldigt trogen serien vilket är bra för jag tror inte att filmen hade kunnat förhålla sig fritt till serien, då hade alltför mycket gått förlorat.

Castingen är överlag klockren. Dr Manhattan är verkligen så som jag förväntade mig att Dr Manhattan skulle se ut på bioduken, samma sak gäller för The Comedian. Dan och Laurie är också som jag föreställde mig dem. Rorschach klockren. Veidt är dock lite väl ung och pojkaktig. Eftersom jag är nöjd med castingen så är jag givetvis nöjd med skådisarnas insatser men det finns två som sticker ut nämligen Jackie Earle Haley och Jeffrey Dean Morgan som spelar Rorschach respektive Comedian. Både rollerna är givetvis tacksamma att spela men de gör det bra och av de bägge görs Rorschach bäst. Rorschach är f.ö. den mest intressante karaktären i serien/filmen, en sanslös sociopat med en stenhård tro på vad som är rätt och fel och en vägran att kompromissa.

Oron bland serienördarna har annars varit påtaglig för att filmen skulle vara en katastrof. Jag har inte sett Zach Snyders 300 eftersom jag tycker att Frank Millers serie är en otäckt fascistisk serie men med Watchmen visar Snyder att han är en bra regissör. Jag har egentligen lite svårt för att bedöma filmen eftersom jag hela tiden jämförde den med filmen, jag hade samma problem när jag såg Flyga drake som baseras på Khaled Hosseinis fantastiska roman med samma namn för några veckor sedan. Men jag tyckte att de 160 minuterna försvann snabbt. Filmen är oerhört snyggt gjord, rent visuellt finns inga brister, vare sig vad gäller specialeffekterna eller scenografin. Både vålds- och sexscenerna funkade bra och Malin Akerman är jävligt snygg. Watchmen är en riktigt bra film och definitivt en av de bästa filmer baserad på en serie som jag sett. För att återknyta till det jag skrev i början så förstår jag nu varför serien är så uppskriven, karaktärerna är flerdimensionella, historien tät och dialogen intelligent. Det är dags för en omläsning.

Inga kommentarer: