tisdag 10 mars 2009

Seriemanus och fika

Har varit på kurs i Sthlm måndag och tisdag och hann då givetvis med ett besök på Staffars. Där köpte jag Fixaren av Joe Sacco som Epix gett ut. Jag har faktiskt inte läst något av Sacco tidigare så det ska bli spännande att se om han är lika bra som jag förväntar mig. Jag köpte också Svenska Superserier nr 7, inte för att jag var så intresserad av serierna i sig utan mest för intervjun med Magnus Knutsson. Han har skrivit manus till bl.a. Ratte och Fantomen och i intervjun ger han tips på lite grundläggande saker man ska tänka på när man skriver seriemanus. Förförra året köpte jag Writing for comics av Alan Moore och Writers on comics scriptwriting där bl.a. Grant Morrison, Kurt Busiek och Warren Ellis berättar om att skriva seriemanus. Jag har fortfarande inte läst någon av dem men ska försöka göra det i vår. Varför då allt detta? Jo, jag har några idéer till serier som jag ska försöka få ner på pränt, i första hand för att se om jag överhuvudtaget kan skriva ett vettigt seriemanus. Teckna kan jag inte alls. Jag har funderat på att skriva seriemanus i princip sedan jag började läsa serier på nytt 2006 men jag har aldrig kommit nån vart. Återstår att se om jag kan ta mig tid framöver. Efter Staffars så tog jag en fika med min bloggkollega Junkultur och givetvis blev det rätt mkt seriesnack :) Trevligt givetvis. På vägen hem idag så läste jag Monster vol 2 och Dr Tenmas jakt på Johan blir mer och mer spännande.

2 kommentarer:

Papphammar sa...

Hejsan, jag heter Harry Anderson och gör tillsammans med min syster Rut serien "Söndagsbarn". När jag surfade nätet hamnade jag på din blogg och såg att du skrivit om serien. Jag har hört förut att Söndagsbarn lutar åt det interna hållet.
Om du har lust kan du surfa in på vår hemsida och läsa de senaste stripparna, och säga vad du tycker. Din åsikt är viktig och jag har inget problem med kritik.
www.sondagsbarn.se
Tack och hej
Harry

Anonym sa...

Tack för fikan. Mycket trevligt!