tisdag 27 januari 2009

Inflation i serieforum och debatteknik

Jag skrev innan om inflation i seriebloggar vilket bara är trevligt. Nu har det poppat upp ytterligare ett serieforum, Forum för tecknade serier, startat av Mikke Schirén som har många bollar i luften. Det nya forumet ska alltså konkurrera med Seriefrämjandets forum och Serieforum. Jag vet inte vad det finns för mangaforum så de tar jag inte upp här. De båda etablerade forumen skiljer sig åt rätt mycket, jag tycker att stämningen är betydligt trevligare på Serieforum vilket kan ha flera förklaringar men jag tror att de viktigaste är att åldersblandningen är större, det är tolerantare, mindre pretentiöst och fokus ligger mest på att berätta om de serier man gillar. På Serieforum ser man sällan några påhopp eller hetsiga diskussioner forumbesökare emellan, när det har hettat till verkar det framförallt ha rört seriehandlare eller när Seriefrämjandet diskuteras.

På Seriefrämjandets forum är kunskapsnivån betydligt högre och besökarna verkar ha ett bredare serieintresse. Till skillnad från Serieforum är det inte heller seriesamlandet som är centralt. Det kan stundtals bli lite elitistiskt vilket nog kan skrämma iväg en del. Majoriteten av användarna beter sig korrekt även på Seriefrämjandets forum men det senaste året har alltför mycket tid gått åt till olika konflikter och även diskussioner i ämnen där tonen ofta blivit otrevlig och besserwisseraktig. Källan till olika konflikter är ofta Mikke Schiréns kritik av styrelsen och ordföranden men även en bredare kritik av t.ex. utgivningen av Seriesams katalog. Jag tror garanterat att den alltför ofta otrevliga tonen och anklagelserna hos några av de mest aktiva forumanvändarna som Mikke Schirén, Göran Semb, Hakanand, Magnus K och Thomas E. m fl har skrämt bort potentiella forumbesökare även om en del säkert följer de otrevliga debatterna med intresse.

Jag har själv inte varit så aktiv på något av forumen och framförallt så känner jag inte för att vara så aktiv på Seriefrämjandets forum pga den otrevliga tonen i alltför många trådar. Jag tror att Mikke Schiréns nystartade forum kommer att locka många av dem som stämt in i stora delar av hans kritik mot Seriefrämjandet. Jo, jag gillar verkligen att min blogg tillsammans med andra bloggar finns i en meny med de senaste blogginläggen. Men i övrigt så är min fråga om det verkligen behövs tre serieforum? Jag tror inte det, jag tror att Forum för tecknade serier och Seriefrämjandets forum kommer att utarma varandra medan Serieforum kommer att fortsätta att frodas.

Jag tror dessutom att diskussionerna på Seriefrämjandets forum skadar föreningen en hel del vilket jag tycker är synd, det finns många som gör ett bra jobb i föreningen med seriernas bästa för ögonen men jag förstår även och delar till viss del den kritik som framförts med hur det hela sköts. Att jag inte debatterar längre är enbart för att debattklimatet är så undermåligt. För att floskla till det så är det inte direkt högt i tak på forumet.

Inga kommentarer: