onsdag 28 januari 2009

The Secrets of Coney Island av Reinhard Kleist

Reinhard Kleist är en av mina favoritecknare och jag har tidigare recenserat hans fantastiska Johnny Cash-biografi Cash- I see a darkness. Kleist är som namnet antyder tysk vilket innebär att man bör behärska tyska för att kunna tillgodogöra sig hans serier. Eller iaf franska då en del titlar även getts i Frankrike. Cash-biografin ska ges ut på engelska av Dark Horse i år tror jag så det finns hopp. I The Secrets of Coney Island berättar Kleist tre kortare historier med den legendariska nöjesparken Coney Island utanför New York som bakgrund.

Det är givetvis vältecknat i Kleists karaktäristiska stil med mycket tusch. Första berättelsen handlar om en outsider bland outsiders, en person utan speciella förmågor bland personer med förmågor. Typ du eller jag i Carnivalé. Andra berättelsen handlar om Mickey Rourke (yes, mannen i The Wrestler som verkar så j-a bra) som möter en underskön kvinna i en bar. Tredje berättelsen handlar om hur några av outsidersen hamnade på Coney Island. Det är en trevlig bagatell som iofs tar upp tyngre ämnen som utanförskap och lite andra existentiella (jag använder iaf inte ord som kontext eller diskurs) funderingar. Med sköna miljör, Coney Island är fascinerande, och lika sköna karaktärer är den klart läsvärd. Så fräscha upp skoltyskan (jag fick f.ö. IG-- på ett prov i gymnasiet) och upptäck Reinhard Kleist. Flera av hans serier går att köpa hos AdLibris.

Inga kommentarer: