fredag 17 oktober 2008

Hittat i gömmorna

För några veckor sedan tänkte jag beställa filmen Heavy Metal. Jag blev lite sugen redan i somras redan när jag såg dokumentären Moebius Redux om serieskaparen Jean Giraud/Moebius. Egentligen gillar jag inte flummig och halvpretentiösa sf-serier som Le garage hermetique, L´Incal och Arzach verkar vara men dokumentären var så pass bra att jag blev sugen på serierna. Har dock tappat sugen lite sedan jag läst mer om serierna på nätet och bläddrat i någon seriebutik. Men filmen Heavy Metal ville jag fortfarande ha. När jag städade ur ett förråd för att fixa i ordning inför en renovering hittade jag just Heavy Metal. Jag brukade ha stenkoll på vilka DVD:er jag har men tydligen har serierna tagit över det i utrymmet i hjärnan (det är lite begränsat, tre hjärnceller varav en som är död och två som motarbetar varandra ;-). Jag kommer faktiskt inte ens ihåg om jag sett den men det ska jag göra och då dyker en recension upp här.

Om man gillar Moebius finns det en hel del på YouTube. Jag har inte hittat dokumentären i sin helhet men det finns annat som en trailer för Arzach, flera avsnitt på italienska av Arzach som kom som någon film/miniserie 2004. Det finns också ett bildspel med snygga Blueberry-målningar och teckningar med. Även Moebius serie om Röda Korsets tillkomst finns att beskåda. Och ja, suget efter Arzach och hans andra sf-serier finns kvar lite grann. Tyvärr verkar det enda som getts ut av Moebius i Sverige vara tre kortare berättelser i Pox på 80-talet. Såg en av dem när jag var i Gbg men titeln Den galne staken avskräckte.

Inga kommentarer: