måndag 6 oktober 2008

Min barndoms seriebutiker 2

Jag har redan hängett mig åt nostalgin med nedlagda seriebutiker med en liten butik i Hässleholm. Den seriebutik där jag gjorde de flesta inköp i min barndom och under de tidiga tonåren var dock utan tvekan Seriemagasinet i Kristianstad. Till en början (iaf vad jag minns) låg den i en stor källarlokal i centrum och var höjdpunkten vid besöken i Kristianstad. När man gick ner för trappan möttes man av stora fina Tintinaffischer till då ouppnåeliga priser. Lokalen var sedan uppdelad i ungefär hälften serier och hälften skivor. Jag kommer inte ihåg om de sålde nya serier eller inte. Mina första inköp där måste ha varit Bamse från senare halvan av 70-talet och början av 80-talet. Fantastiskt bra serier vill jag minnas att det var i Bamse då. Sedan blev det västernserien Silverpilen och Tarzan. Mina favoritnummer av Tarzan är ett par nummer från 1976 om första världskriget där tyskarna bränner ner Tarzans plantage och Tarzan ger sig ut för att hämnas. Jag köpte aldrig alla nummer men planerar att ta tag i det någon gång och få Tarzans hämnd komplett. Även en hel del Helgonet slank ner liksom James Bond. Förutom Bamse som jag ville ha så komplett som min vecko/månadspeng tillät så var det först när jag började samla på Fantomen som jag blev riktigt besatt. Jag kommer inte ihåg prisnivån där men den var rätt bra. Det var på Seriemagasinet jag köpte några av mina absoluta favvonummer som Striden på Malta (1986), Livets eld (1985) och Orientexpressen (1980) liksom det bästa äventyret någonsin, Eden från 1988. Någon gång under 1993 tröttnade jag på Fantomen och började inte prenumerera förrän 1996 igen. Givetvis besökte jag då Seriemagasinet som då flyttat till en mindre lokal i centrum. Det är dock den vaga minnena av den stora källarlokalen som framkallar mest nostalgikänslor. Jag har för mig att den lades ner strax därefter. Det bar sig helt enkelt inte längre.

Inga kommentarer: