söndag 26 oktober 2008

Jag älskar AdLibris

Ja, just så tänkte jag nyss. Jag blev lite varm i kroppen (inte bara pga av att jag varit småfebrig sedan en vecka) utan för att det var så kul att se att AdLibris börjat sälja tyska serier (å böcker men vem bryr sig?). Min sambos kommentar till detta var kort å gott "Du är störd". Jag vet att hon har rätt men det underlättar mest att vara lite knäpp. Jag hittade serier från Carlsen Comics, Reprodukt, Avant Verlag, Edition 52, Splitter och Cross Cult. Från de flesta förlag verkar det som.

Jag ångrar ibland och speciellt sedan jag började läsa serier att jag hoppade av franskan på högstadiet efter två veckor. Jag fullföljde tyskan och tacke vare några månaders vistelse i Berlin (alldeles för kort givetvis) fär några år sedan så väcktes den till liv och jag kunde t.o.m. läsa Herman Hesse och Heinrich Böll på tyska. Den har iofs kackat till sig de senaste åren men hålls vid liv med hjälp av serier, nätet och Der Spiegel då och då. Vad jag vill komma till är att tyskarna har en rätt omfattande serieutgivning så för den som behärskar språket är det en väg in i de franska serierna om man så vill. Själv vill jag dock slå ett slag för de tyska serierna som kommer starkt med vitt skilda serieskapare som t.ex. Ulf K, Sascha Hommer och Reinhard Kleist. Komika har förresten gett ut en samling med Ulf K. Här kommer till att komma fler tips om tyska serier framöver, det kan jag lova. Tills dess får ni hålla till godo med recensionen av Reinhard Kleists fantastiska Cash- I see a darkness.

Vollkrass!

Inga kommentarer: