måndag 13 oktober 2008

Mörkrets hjärta

Nej det handlar inte om Joseph Conrads klassiker om ondska och galenskap i Belgiska Kongo utan om det längsta Fantomenäventyret någonsin. Joan Boix och Claes Reimerthis Fantomenäventyr spänner över 350 sidor. Hade helst sett det i en fet inbunden bok men det här får duga.

Som ni ser i högra hörnet så är den senaste Fantomenkrönikan nr 87 i ordningen. Trots att jag har de flesta nummer av Fantomen sedan 1978 är det min första krönika. Eftersom jag har i princip alla nummer jag vill ha från 1973 och framåt så har jag aldrig sett något behov av att köpa krönikan som initialt samlade förfädernas äventyr till att därefter samla allt möjligt. Men nu när turen har kommit till Mörkrets hjärta var det läge att skaffa ett ex. Mörkrets hjärta publicerades först i Fantomen 1994-1996 med sju sidor per nummer. Under den tiden prenumererade jag inte på Fantomen eftersom jag tröttnat (tyckte det var lite mesigt, känsligt i tonåren) och har därför köpt på mig numren efter hand och därmed inte läst Mörkrets hjärta som den långa följetång den var tänkt som. När nu hela sviten ges ut och dessutom i svartvitt (som jag tycker att Fantomen ska ges ut i) är krönikan ett måste. Hasse Lindahls omslag är fantastiskt och hade prytt vilken vägg om helst. Hasse Lindahl visar återigen att han är Sveriges skickligaste tecknare.

På tal om Mörkrets hjärta så kan jag förutom Joseph Conrads bok rekommendera Adam Hochschilds skrämmande Kung Leopolds vålnad om den vidriga koloniseringen av Kongo.

Inga kommentarer: