tisdag 14 oktober 2008

Om kriget kommer av Lars Sjunnesson

Om kriget kommer gavs ut av Galago 2004. Serien innehåller korta berättelser med Lars Sjunnessons antihjältar Tjocke-Bo och Åke Jävel samt katten Errol. lars Sjunnesson själv medverkar i berättelsen Nollbudgetfilmaren. Lars Sjunnesson har tidigare gett ut Åke Jävel-Århundradets hjälte, Tjocke-Bo och Bosnian Flat Dog med Max Andersson. Du kan läsa mer om Tjocke Bo på Electrocomics som jag skrev om här.


Varken Nollbudgetfilmaren eller katten Errol lyfter till några högre höjder. Åke Jävel är rätt kul och genuint störd. Den som får mest plats i albumet och som är den stora behållningen är Tjocke-Bo. Han är i total avsaknad av social kompetens och de flesta andra egenskaper som en ”normal” människa bör ha. Han kastar potatis på dagisbarn för att samla poäng, skickas ut i rymden så att arbetsförmedlingen blir av med honom, agerar världens sjukaste bilskollärare m.m. Det är sällan om nånsin jag haft så roligt när jag läst en serie, jag skrattade mig fördärvad åt Tjocke-Bos försök att passa in. Samtidigt finns det en tragik i hans försök att passa in bland de som är ”normala” som är rörande för allt blir så fel i hans fåfänga försök att få kontakt med andra. Hade albumet bara innehållit Tjocke-Bo hade det varit ett mästerverk. Nu är det bara jävligt bra, fy fan.

Inga kommentarer: