onsdag 22 oktober 2008

Tankar kring Seriefrämjandet

Inför Seriefrämjandets årsmöte i maj 2008 stormade det rejält på forumet på serieframjandet.se. Flera forumdeltagare ifrågasatte öppet hur Sef sköttes och då framförallt hur arbetet gick till kring Bubblan samt hur AU (Arbetsutskottet) skötte sitt uppdrag. Andra försvarade hur det hela sköttes och mittemellan fanns de som var missnöjda med en del men inte vill gå så långt i kritiken. I samband med att det blev officiellt att Sef tillsammans med företaget Seriesam i Malmö skulle ge ut en prisguide/ katalog över de serier som getts ut i Sverige stormade det på nytt.

Under den första stormen hade även jag åsikter som jag framförde. Jag var framförallt missnöjd med hur arbetet med Bubblan, som i mina ögon är själva kärnan i föreningen, sköttes. Bubblan var alltid sen och ursäkterna lika dåliga, det verkade inte som att redaktionen insåg att deras förtroendekapital minskade med varje försening, de verkade tycka att det var roligare att lägga energi på annat. Nu har ju Bubblan kommit i tid två nummer i rad så på den punkten tycker inte jag att det finns någon anledning att kritisera redaktionen. En annan sak som jag ogillade var att Sef lägger så mkt tid på utgivning av serier/ böcker om serier. Jag kan inte se hur serieutgivning ska vara något Sef ska syssla med, det ska de kommersiella förlagen syssla med. En sak som jag fick intrycket av att Sef jobbat på bra med var att öka seriernas kaka av det statliga stödet till kultur (jag är egentligen mot statligt stöd till kultur av ren princip även om jag kan hålla med om att det är nödvändigt för att få ett bredare kulturutbud). Även Svenskt Seriearkiv är ett mycket bra initiativ.

Just Sefs bokutgivning hamnade återigen i fokus för den nuvarande debatten (som iofs verkar klinga av). Alvglans har länge hållit på med att sammanställa en ny Seriekatalog med värdering av serier. Den senaste kom så långt tillbaka som 1997. I samband med bokmässan presenterade Sef så en värderingsguide/katalog i samarbete med Seriesam i Malmö. Detta väckte lite ramaskri eftersom det varit känt ett bra tag att Alvglans katalog faktiskt var på g i höst. Seriesamlarnas Thomas Eliasson sitter dessutom med i AU (tror jag) som beslutade om den här satsningen trots att Eliasson visste om att Alvglans var på g, något som inte övriga AU visste. Även om inte Eliasson själv deltog i beslutet så verkar det vara en uppenbar jäv-situation. Innan detta hände hade det dessutom visat sig att ordförande Strömberg sökt stöd och fått detta för en seriebearbetning av Fritjof Nilsson Piratens liv och då använt sig av Sef för att det var lättare att få stöd om man hade föreningen i ryggen. Det lät väl ok om det inte hade varit för det att möjligheten var helt okänd för andra medlemmar i Sef. Allt detta och lite till får Sef att framstå som en förening som används för att vissa (inte alla givetvis) ska kunna sko sig själva på verksamheten. Att de som lägger ner mkt tid på Sef får något tillbaka är givetvis inte stötande men det är bristen på kommunikation och det hemlighetsmakeri som verkar pågå. Styrelseledamoten Ola Hammarlund ska ge svar på hur det gick till när AU gick med på Eliassons förslag nästa vecka. Det ska bli intressant att se.

Dels måste Sef bli bättre på att kommunicera med medlemmarna och dels borde Sef fokusera sin verksamhet till Bubblan och att öka seriernas anseende så att serier anses som en lika självklar konstfrom som film eller litteratur. Sef borde inte ge ut serier och endast i begränsad utsträckning ge ut böcker om serier.

Är det någon som har gott om tid så kan ni alltid följa de diskussioner som pågick på Sefs forum för att få en klarare bild än mitt sammanfattande och lite förvirrade inlägg förmått att ge.

1 kommentar:

Anonym sa...

Strömberg har misskött sin roll i åratal det liknar mest "Fredrikfrämjandet" just nu.