torsdag 11 december 2008

Bild & Bubbla nr 176

Bubblan var typ tre veckor sen men jag antar att det faktiskt var ett olycksfall i arbetet. Jag tror att redaktionen kommer att hålla tiden hyfsat framöver. Och det är ju nice. Nr 176 innehåller en bra blandning både av reportage och skribenter och spänner över flera olika typer av serier.
Generation Tintin och Webbserier är två korta presentationer av två fenomen. Att GT lyckats få över 400 medlemmar på så kort tid och dessutom gett ut en årsbok är imponerande, Strömbergs notis är en helt okej genomgång av föreningen. Webbserie-genomgången är även helt okej och flera av dem kände jag inte till och ska definitivt kolla in framöver. Artikeln om tidningen Spirous jubileumsnummer är helt igenom meninglös, det är en översättning av engelsk artikel av Paul Gravett som jag tipsar om i inlägget nedan :) men är trots det meningslös eftersom den i stort sett bara går igenom artiklarna i tidningen. Kunde man inte istället bett någon svensk som kan sin Spirou skriva en kortis om att pickolon fyller 70 år? Jamil Manis vykort från komiks.dk är helt ok och gör en sugen på att titta förbi 2010.

Fredrik Strömbergs intervju med Makoto Yakimura som tecknar en vikingamanga är intressasnt framförallt eftersom serien är intressant, Strömberg lyckas dessutom hålla fokus på sin intervjuperson, det är först i slutet som han hemfaller åt sin ovana att själv ta plats i intervjuerna genom en helsida med en bild på honom och Yakimura med Strömberg som viking. Intressant att läsa om Vinland Saga som jag gärna sett på iaf engelska. En fan-översättning finns på One Manga. I Tintins fotspår av Dick Harrison och Jimmy Wallin är läsvärd pga Wallins skickliga teckningar. Wallin är Seriesveriges verklige kameleont :) Harrisons genomgång av sina resor i Tintins spår är mest töntig och självgod. Varför denna sågning av Harrison då? Jo, jag har hört hur det går till på historiska institutionen i Lund och den kamp som pågår där mellan Harrisons forskarfalang och en annan. Jag har en kompis som fick sina chanser förstörda enbart för att det han ville forska om passade in i vad Harrison ville ha så hans hejduk gav honom ett dåligt betyg men erkände sedan att uppsatsen egentligen var väldigt bra. Mysigt va!

Intervjun med Malin Biller är bra och hon är brutalt ärlig vilket är det som gör intervjun så bra. Intervjuaren Wallin behöver bara luta sig tillbaka och anteckna. Intervjun handlar inte så mkt om Billers humoristiska sida utan om hennes självbiografiska album Någon vrålar i skogen som ska släppas på Komika under 2009. Intervjun illustreras dock av lite roligheter. Hennes Du vet att du vill som kom ut i september är ett givet köp. Efter intervjun följer två sidor med utdrag ur hennes kommande album. Därefter följer fortsättningen på Claes Reimerthis genomgång av Stålmannens historia som jag tycker är bra även om jag inte är ett Stålis-fan.

Skissektionen är lite lång, efter Knut Larsson går det dessutom bara utför. Krister Petersson är inte så intressant men å andra sidan finns det ju många som gillar hans serier och Bubblan satsar ju på bredden vilket jag tycker är helt rätt. Intervjun med Simon Gärdenfors är bra men lite daterad, det är vid sådana här tillfällen som det märks att Bubblan har haft en svajig utgivning ett tag. Den skulle ju givetvis varit med i numret som kom i våras eller iaf det i augusti. Intervjun med Thomas Thorhage är okej men kanske inte så intressant för svenska läsare. Det hade kanske funnits bättre artiklar från Strip! att slänga in. Åsa Grennvalls seriekrönika är kul och sätter fingret på något typiskt i Jante-Sverige och bland de som tycker att Idol är bra tv och att hukky är en intressant sport.

Recensionsdelen med recensioner av Jan Lööfs serier, Olaf G och Knasen-samlingen är bättre än de i tidigare nummer. Vad gäller Olaf G kan jag bara instämma, det är en fantastisk serie. Även Mikael Sol har snäppat upp sig och hans recensioner i Fanzin (Avigserie) spalten är bra och man blir sugen på att införskaffa lite tjocka fanzinesSPX09 till våren.

Allt som allt ett bra nummer med en mycket bra bredd. Fortsätt så, tack.

1 kommentar:

Jimmy Wallin sa...

Tack för dina varma ord om mina bidrag i tidningen, det var precis vad jag behövde höra idag.