lördag 27 december 2008

Tintin: Faraos cigarrer av Hergé

Jag läste Krabban med guldklorna tidigare i jul och när jag nu läste Faraos Cigarrer så blev jag lite förvånad över att Dupondtarna inte kände till Tintin. I albumet står årtalet 1955 medan det i Krabban med guldklorna står 1941. Eminenta Seriewikin har givetvis svaret. Faraos Cigarrer tecknades först i en svartvit version 1932-34 innan den färglades 1955 inför albumlansering. Tack.

För övrigt är det fascinerande att läsa på vilka språk Tintin gavs ut kring 1984 då den upplagan jag läste trycktes. Bl.a. baskiska, bretonska, esperanto!, galliciska, iranska, malajiska, occitanska, picardiska och walesiska.

Faraos Cigarrer handlar om hur Tintin av en slump givetvis kommer en smugglarliga på spåren Äventyret tar Tintinv ia Egypten och arabiska halvön till Indien. Han hittar mumifierade vetenskapsmän, kraschar en filminspelning under ledning av Rastapopoulos, blir dömd till döden, hypnotiserad m.m. Fullt drag alltså.

Jag tycker att Faraos Cigarrer är svagare än Krabban med guldklorna, Milou är iofs kul och även några av bifigurerna är lite småkul med Kapten Kappock saknas. Tintin är det givetvis drag i och hans visar att han inte bara är en tanig journalist genom att bl.a. brott ner en tiger och han lär sig dessutom att kommunicera med elefanter. I slutet lämnas även en cliffhanger som jag inte vet om man får svar på i något annat album. Ett hyfsat Tintin-album men inte lika bra som jag mindes. Det är helt enkelt lite för mycket av allt.

Inga kommentarer: