fredag 19 december 2008

Loisels Peter Pan blir film?

Komika Magasin finns en notis om att Regis Loisels mästerverk Peter Pan ska eventuellt bli spelfilm. Hittills har en trailer gjorts som ska visas för finansiärer i Cannes, allt enligt Komika Magasin.

Jag gjorde en snabbsökning för att hitta en bild till inlägget och snubblade då över en tecknad trailer gjord av ett tyskt animationsbolag 2000. Trailern finns här men vad jag kan hitta så blev det inte mycket mer, endast en pilot. Lite text på franska med en affisch finns på franska filmsidan Catsuka. Synd givetvis då animationen var rätt bra. En trailer till spelfilmsversionen finns här. Förhoppningsvis har det nya projektet större framgång. En filmversion kanske leder till en snyggt inbunden lyxversion av serien på svenska? Jo, visst har jag redan gjort min önskelista men det är faktiskt jul snart.

7 kommentarer:

Håkan S. sa...

Förhoppningsvis kan filmen leda till en spelfilm eller TV-serie så småningom.

Tycker fransmännen brukar vara rätt bra på animation, och Loisel känns ändå som ett rätt stort namn att ta hänsyn till.

Håkan / Wakuran

Håkan S. sa...

"spelfilmen leda till animerad långfilm" menar jag såklart...

Allt mörkret gör min hjärna till snömos.

H / W

Rikard sa...

Finns det någon bra animerad fransk film? Jag rådbråkar hjärnan men kommer inte på någon förutom Trion från Belleville som jag inte ens sett.

Anonym sa...

Det finns massvis av bra fransk animerat, en stor del av världens animerade filmer passar någon gång Frankrike under produktionen. Om vi tittar på långfilmssidan så har vi ju de senaste åren förutom den underbara "Trion från Belleville" (se den) bland annat "Kirikou och den elaka häxan", "Peur(s) du noir" ("Fear(s) of the dark") och barnfilmen "Arthur och Minimojerna".

Sedan produceras en stor del av de animerade teveserierna i Frankrike, och det finns en översiktilig Wikipedia artikel om animation oc Frankrike här:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Histoire_de_l'animation_française

/Mikke

Anonym sa...

Enligt franska Wikipedia är Frankrike tydligen Europas största producent av USA, och trecje i världen efter USA och Japan (även om den faktiska produktionen av TV-animation ofta verkar ske i Sydkorea).

Det jag har sett verkar ha en genomgående rätt så hög kvalitet också, inte så flagrant begränsad animation som man ofta ser i anime.

Rikard sa...

Corto Maltese gjordes väl till viss del i Nordkorea om jag minns Gud Delisles Pyongyang rätt. Lätt stötande att ge dikataturen tillgång till dollar/euro.

Anonym sa...

Aha, tydligen, det fanns en stor statsstyrd studio där, SEK Studios. Animation blir mer och mer outsourcad, och i takt med Sydkoreas ekonomiska framgånger blir arbetskraften där mer och mer "för dyr" för kommersiella behov.