lördag 20 december 2008

Vimmelgrind 1: Dillfälten av Mats Källblad

Mats Källblad är en av de absolut främsta svenska serieskaparna. Uppväxtskildringarna om Osby i norra Skåne, Garagedrömmar och Vakna laglös, är tveklöst bland de bästa serier som gjorts i Sverige. Det var mest en slump att jag läste Garagedrömmar, jag såg den billigt på Dolores i Göteborg och tänkte att den var väl värd att testa, Källblad är ju ändå göing. Ett mkt bra val visade det sig. Jag har haft andra delen av Vimmelgrind ett tag men inte hittat den första delen från 1999, men väl i Göteborg hittade jag den på Seriehörnan som tagit över Jemi förlags restlager. Under samma shoppingtur köpte jag också Vakna laglös, även den på Dolores. Både den andra och tredje delen går att köpa på nätet fortfarande.

Vimmelgrind handlar om en invånarna i en liten by som kan vara belägen varsomhelst i Sverige. Seriens huvudpersoner är barnen Nällan och Jågert och de får höra talas om Dillfälten som finns uppåt Vimmelgrind av luffaren Flackonez. De bygger en flotte med hjälp av Jågert morfar Kapten Reko och ger sig av, när de inte kommer hem börjar deras föräldrar leta efter dem och det är inledningen på äventyret.

Källblad tecknar i den karakteristiska stil som blivit hans kännetecken och som jag givetvis gillar skarpt. Hans stil påminner lite om Uti vår hage och Kronblom fast bättre helt enkelt. Dillfältet är en allåldersserie som verkligen inte fått den uppmärksamhet den förtjänar, kanske delvis på grund av att serien getts ut på tre olika förlag. Styrkan hos Källblad är hans känsla för hur han berättar. Karaktärerna (originalen) i Vimmelgrind är skildrade med kärlek och värme och är helt underbara. Källblad lyckas också skapa en vemodig stämning trots att det är serien bäst kan betecknas som en komisk serie, varken vemodet eller allvaret som finns känns påklistrat utan allt bildar en fungerande enhet.

Inga kommentarer: