onsdag 3 december 2008

Hjälp nr 6/08

Igår landade det som blir det sista numret av min prenumeration på Hjälp i brevlådan. När jag först började prenumerera på Hjälp trodde jag att det var en humortidning men det är den inte. Vilket inte gör något. Nu saknas iofs inte humorserier i tidningen, de finns där och några är t.o.m. roliga. Men vad Hjälp vill vara för en tidning har jag fortfarande inte förstått. Hjälp nr 6 handlar om sex. Själva omslaget är snyggt men alla rubriker ger ett plottrigt intryck. De flesta serier har sex som tema, det enda gemensamma förutom det är att de flesta är rätt tråkiga. Loka Kanarps bidrag är givetvis snyggt tecknat men i övrigt rätt ointressant, detsamma kan sägas om Jan Bieleckis bidrag. Marcus Ivarssons bidrag om skivindustrin är snyggt men skumt. I övrigt är det mesta bara ointressant.

Jag är iofs extra cranky idag eftersom datorn är segare än vanligt och jag är lite trött efter jobbet. Men jag hade nog inte gillat Hjälp nr 6 ändå. Finns det då inga höjdpunkter eller positiva överraskningar? Jomenvisst. Johan Jergner-Ekervik har jag inte sett något av tidigare men han tecknar i en egen, skön stil som jag gärna ser mer av. Johan Wanloos "Kändisar gör luft-runken" är rätt kul å lökig. Lina Neidestams "Min misslyckade karriär som lesbisk" är även den rätt kul om en tjej som gärna vill vara bi. Bäst är dock Carina Kågströms "Nollvisionen" om kvinnlig behåring.

Det som är kul med Hjälp är att upptäcka nya svenska serieskapare men det väger tyvärr inte upp att jag tycker att de flesta serierna är tråkiga. Jag är dessutom inte mkt för korta berättelser utan vill ha lite längre berättelser. Å i valet mellan vad jag ska lägga mina slantar på så väger Hjälp för lätt. Så nu säger jag upp min prenumeration.

Inga kommentarer: