måndag 22 december 2008

Tintin & Lucky Luke i jul

På visit hos paranteserna över jul så är serieutbudet ett annat än jag har hemma. Här finns det jag läste när jag var yngre, innan jag under 2005 började läsa serier på nytt i o m införskaffandet av Sin City: That yellow bastard och The League of Extraordinary Gentlemen vol 1. Serieläsandet verkligen sköt fart i början av 2006 med Resande med vinden och Adeles extraordinära äventyr och sedan har det bara fortsatt.

Ett antal hundra Fantomen i källaren och ett okänt antal Tarzan, Bamse, Kalle Anka och diverse annat på vinden. Nästan bara serietidningar, det var det som gällde då. Enda undantaget är 10-15 Tintin-album och 5-10 Lucky Luke album plus något enstaka av Valhalla, Attilla, Fem på äventyr och James Bond filmalbum. Jag tänkte läsa Krabban med guldklorna och Faraos Cigarrer av Hergé och Kusinerna av Morris och Banditernas drottning: Calamity Jane av Goscinny & Morris. Hur står sig de gamla klassikerna idag, gillar jag de fortfarande? Jag har inte läst Lucky Luke de senaste 15 åren iaf och Tintin har jag nog inte läst de senaste tio åren.


Speciellt Tintin har fått utstå en hel del spott och spe på olika forum det senaste halvåret. Det har blivit lite "inne" att slå ner på Tintin samtidigt som en förening med över 400 medlemmar, Generation Tintin, bildats 2006. Tintin var en personlig favorit men är han det fortfarande? Svaret kommer under julhelgen.

Inga kommentarer: