måndag 29 december 2008

Corto Maltese: Äventyr i Karibien av Hugo Pratt

Corto Maltese, Hugo Pratts hjälte är en av de verkliga ikonerna inom de europeiska serierna och mitt alias i bloggosfären. På svenska har en det utkommit sex album med Corto Maltese coh alla utom Corto Maltese i Sibirien får du bege dig till serieantikvariat för att hitta. Jag hade själv letat länge efter Äventyr i Karibien innan jag hittade den i Göteborg. I Carlsen Comics utgåva från 1992 finns lite trevlig info om Corto och lite förberedelsebilder i akvarell av Hugo Pratt vilket alltid är najs.

I Äventyr i Karibien dras Corto in i ett nät av arv, onda advokater, halvsyskon, skattjakt och revolution. Äventyret utspelar sig i Surinam och Brasilien. Det kommer kanske inte som en överraskning men jag gillar verkligen karaktären Corto Maltese. Han agerar som att han inte bryr sig om något eller någon, han vill bara ha det skönt, men trots det dras han hela tiden in i saker och väljer sida och är lojal. Han vill helst hållas utanför de galenskaper som många av de som korsar hans väg ställer till med, betrakta de från sidan men han dras ända alltid in i nätet.

Carlsen Comics utgåva är färglagd vilket funkar men jag fördrar Corto i svartvitt. Jag är oerhört förtjust i Hugo Pratts teckningsstil och håller honom som en av de främsta serietecknarna. Albumet består till största delen av dialog mellan huvudpersonerna men blir trots det inte pratig och tjatig. Det finns ett filosofiskt drag i serierna om Corto Maltese, det är hel del funderingar kring tillvaron och det lugna tempot bidrar också till att skapa en speciell atmosfär. Så efter dessa flummiga och lite högtravande rader så är det så att Äventyr i Karibien är ett av de svagare Corto-albumen som getts ut, äventyret kommer aldrig riktigt igång. Men kombinationen Pratt och Corto gör att det givetvis är läsvärt.

Inga kommentarer: