tisdag 3 februari 2009

Vikingaserier

I april ges första numret av Viking ut av Image. På Newsarama finns intervjuer med manusförfattaren och upphovsmannen. Svårt att säga vad det blir av det men omslagen är iaf snygga. Upphovsmän är för mig okända Ivan brandon som skrivit Secret Invasion: Homse Invasion och tecknaren Nic Klein. Det finns dessutom redan en vikingaserie på den amerikanska serietidningsmarknaden, Northlanders, som hittills kommit ut med 15 nummer och en tjock trade. Den är skriven av Brian Wood och tecknad av Ryan Kelly och Davide Gianfelice, även de helt okända för mig. Serien ges ut av DC på deras underetikett Vertigo. På MySpace finns en förhandstitt på nr 14 som är det senast numret. Jag har inte läst Northlanders utan bara bläddrat lite i den men om någon har så skriv gärna en kommentar om den var något att ha eller inte.

En annan vikingaserie är den japanska Vinland Saga vars skapare Makoto Yakimura intervjuades i Bild & Bubbla nr 176. Vinland Saga finns inte utgiven på engelska men väl översatt på One Manga. Vår egen Charlie Christensen har ju gjort en serieversion av Frans G Bengtssons fantastiska Röde Orm. Även om serien inte är lika bra som boken så lyckas Christensen bra med överföringen så om du inte läst den så gör det. Det är de vikingaserier jag kommer på, finns det fler?

4 kommentarer:

Jonas Anderson sa...

http://www.soleilprod.com/album%7C189%7CAU_NOM_DES_VIKINGS-vol.5

av Mitton är väl värd att nämnas, inte för att jag har läst den själv, men den ser läsvärd ut.

Rikard sa...

Den hade jag glömt. Jag har andra delen på tyska. Snyggt tecknat men kass handling med alltför mycket våld och osmakligt sex.

Anonym sa...

Några till, tagna ur minnet:

- Viktor Viking, fransk-belgisk serie som kom på svenska på 70-talet. Jag vet att jag läst den men kan inte minnas något från den...
- Viking Prince, DC-serie. Har inte läst den ursprungliga diton men har en GN skriven av Lee Marrs och tecknad av (tror jag) en Hampton. Har väl inte heller satt några större spår i minnet.
- Och givetvis Prins Valiant, som åtminstone då och då är en ren vikingserie. Bästa diton hittills, skulle jag tro :-)

stewe sa...

Northlander är helt suverän, både teckningar och manuset.
Jag har skrivit om första inbundna utgåvan på min blogg. Det är en klassiskt simpel historia, som trots det överrumplar med sin iskalla kärvhet.