lördag 29 november 2008

Comic Book Villains (2002)

Igår såg jag Comic Book Villains som efter två månader på väg landade i brevlådan. Jag läste om filmen på Seriefrämjandets forum för nåt år sen och har kollat runt lite då och då efter den men inte hittat den. Innan jag började kolla på prisjakt.nu alltså. Jag köpte den dock från CDWOW. Den går att hyra via Lovefilm och så visas den på Canal + Comedy de närmaste dagarna faktiskt.

Jag hade inte några större förväntningar på filmen och de recensioner jag läst hade inte direkt varit översvallande. Men den handlade ju om serier och besatta seriehandlare så det var svårt att stå emot. Filmen handlar om två seriehandlare som båda får nys om att det finns en samling som kan vara fantastisk och att den finns i den hålan där de båda har sina seriebutiker. När de sedan får se samlingen så bryter helvetet löst för den är magnifik och båda gör vad som helst för att komma över den. Skådisarna är till största delen okända för mig men Conan, killen som berättar om samlingen för seriehandlarna, spelas av Danny Masterson, who the f**k is that tänker nog de flesta men det är hans som spelade Hyde i underbara That 70´s Show. Archie som agerar berättarröst i filmen spelas av en kille som var med i grabbkomedin Road Trip. Å så givetvis Cary Elwes som jag vill minnas var lite poppis på 80-talet.

Skådisarna funkar bra i sina respektive roller, nördfaktorn är hög som sig bör. Nörddiskussionerna i den "skabbigare" av seriebutikerna är rätt kul. Intrigen i sig är lite halvkass men det utan att avslöja vad som händer så kan man säga att det bara spårar ur mer och mer och besattheten är enorm. Det är iofs en riktigt fet samling i mint-skick och den får verkligen de inblandade att visa sina sanna jag å de e ingen vacker syn. Ett helt okej tidsfördriv om du är intresserad av serier och speciellt om du är en samlare, då kan du nog ha ännu större behållning av den. För den icke-serieintresserade finns det ingen anledning att lägga tid på den.

Inga kommentarer: