lördag 29 november 2008

Handla serier på Konsum

Idag tog jag en sväng förbi mitt lokala Konsum för att inhandla couscous, mjölk å lite annat. Som vanligt tog jag en sväng och spanade in seriehyllan. Jag brukar göra det i affärer även om jag nästan aldrig köper serier så. Jag prenumerar på Fantomen och Hjälp, några andra tidningar köper jag inte. Kanske hoppas jag att det ska dyka upp någon ny intressant tidning. Men det händer givetvis aldrig.

Idag såg jag dock att den nya Fantomenkrönikan kommit, jag har inte köpt den tidigare men eftersom Mörkrets hjärta nu ges i fyra krönikor så är den given. Jag köpte första samlingen på Pressbyrån på väg hem från jobbet och la då tidningen varsamt i min väska framför lunchlådan för att minimera risken för skador. När jag stod i kassan insåg jag att risken var stor att tidningen skulle bli trashad antingen på bandet eller i botten av lilltjejens vagn på vägen hem, det låg dessutom regn i luften. Jag insåg dock att det var för sent, dels var det flera bakom mig i kön och dels började lilltjejen ledsna på att sitta i vagnen.

Den unge killen i kassan visade snabbt att han inte var någon seriesamlare. Jag hade (väldigt orutinerat) lagt tidningen framför filpaketet vilket fick till följd att han nonchalant kastade fram tidningen och därefter följde filpaktet som började trycka ihop omslaget och jag såg hur den gick från mint till fine. Jag lyckades rädda den och skulle nog anse att den iaf är very fine-near mint fortfarande. Jag kom alltså undan med blotta förskräckelsen.

Mental notering: Handla inte serier på Konsum eller någon annan matbutik för den delen.

Konsum var förresten inblandat i en beryktad händelse på 80-talet som innefattade bojkott av Epix tidningar. Läs om det på Seriewikin.

Inga kommentarer: