onsdag 5 november 2008

Missionären

Jag har spridit seriernas evangelium till de som ännu inte sett ljuset. Halleluja. En kollega på jobbet har blivit lite fascinerad av Iran, detta motsägelsefulla land styrt av en galning. Givetvis fick hon låna Marjane Satrapis självbiografiska pärla Persepolis, samlingsvolymen. Hon ville gärna låna den men levererade följande kommentar när jag gav henne den "jag gillar egentligen inte serier, det är sådant jag läste för min dotter som Bamse och Kalle Anka". Ka-paow! Den satt.

Iaf gillade hon den skarpt så jag tipsade henne om Satrapis andra serier Broderier och Kyckling med plommon. Persepolis vandrade sedan vidare till min serieläsande kollega (Marvel) för att bredda hans serieläsande. Han hade t.o.m. kollat efter den på senaste bokrean. Frälsningen är nära. Halleluja.

Marjane Satrapis tankar om sitt serieskapande finns här.

Inga kommentarer: